Opiskelijoiden Telia Design Sprint päätökseen

​Kaksiviikkoinen Telia Design Sprint -projekti saatiin päätökseen Leppävaarassa perjantaina. Projektissa Laurean eri alojen opiskelijat olivat kehittäneet teleoperaattori Telialle uudenlaisia palvelukonsepteja, joissa hyödynnetään huippunopeaa 5G-verkkoa.

5G:n mahdollisuudet käyttöön

Perjantaina järjestetyssä päätöstilaisuudessa opiskelijatiimit esittelivät ideoitaan Telian asiantuntijoille ja saivat heiltä palautetta sekä kehittämisehdotuksia. Palvelukonseptien kehityksessä opiskelijat olivat hyödyntäneet Google Design Sprint -menetelmää ja prototyyppejä uusista palveluista oli testattu projektin aikana potentiaalisilla asiakkailla.

Kuuden opiskelijatiimin esittelemät uudet palvelukonseptit pitivät sisällään muun muassa ratkaisuja älykodin erilaisten toimintojen ohjaamiseen, virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä pelipalveluita sekä virtuaalimatkailua.

Päätöstilaisuuden lopuksi Telian asiantuntijat valitsivat kaksi ideaa, jotka olivat erityisen ansiokkaita; interaktiivisen osallistumisen mahdollistavan virtuaaliopiskelualustan sekä urheilu- ja muiden massatapahtumien osallistujille lisäpalveluja tarjoavan mobiilisovelluksen.

Loppukäyttäjien palaute tärkeää

Viimeksi mainitun tapahtumasovelluksen taustalla oli opiskelijatiimi, johon kuului neljä englanninkielisissä degree-koulutuksissa opiskelevaa opiskelijaa: liiketalouden opiskelijat Inga Kostenko ja Hanna Kotonen, turvallisuusalan opiskelija Risto Kiuru sekä tietojenkäsittelyä opiskeleva Jani Haimilahti.

Heidän ideansa hyödynsi 5G-verkon suurta kapasiteettia, mikä mahdollistaa sen, että suuressa yleisötapahtumassa voidaan tarjota tuhansille käyttäjille nopea verkkoyhteys. Opiskelijoiden sovellus tarjoaisi tapahtumakävijälle reaaliaikaista tietoa esimerkiksi urheilutapahtuman palveluista tai vaikkapa ravintoloiden jonotilanteesta. Lisäksi katsojalla olisi mahdollisuus katsoa vaikkapa jääkiekko-ottelun uusintoja paikan päällä suoraan puhelimestaan.

Tärkeässä roolissa tiimin idean kehittymisessä oli potentiaalisten asiakkaiden haastattelut, jotka antoivat arvokasta palautetta ideasta:

- Haastattelimme sattumanvaraisesti ihmisiä niin täällä kampuksella kuin Sellon kirjastossakin. Nämä haastattelut olivat todella tärkeitä ja ne saivat meidät muuttamaan hieman suuntaa ideamme kanssa projektin aikana, opiskelijat kertoivat perjantain päätöstilaisuuden yhteydessä.
- Loppukäyttäjien palautteen merkitys olikin oikeastaan yksi tärkeimpiä asioita, mitä tämän projektin aikana oppi. Vaikka oma idea kuulostaa omaan korvaan maailman nerokkaimmalta, ei se välttämättä ole sitä muille ihmisille.

Tulosta kahdessa viikossa

Perjantain päätöstilaisuudessa opiskelijoiden esityksiä kuunnelleet Telian asiantuntijat vierailivat Leppävaarassa myös kaksi viikkoa sitten projektin käynnistäneessä Ask the Expert -sessiossa. Sitä kautta he näkivät nyt, miten opiskelijoiden ideat olivat kahdessa viikossa edistyneet:

- Ideat olivat nyt paljon parempia: kypsempiä, mietitympiä ja realistisempia. Oli selvästi nähtävissä, että opiskelijat olivat tehneet kovasti töitä, Tomi Sairi Telialta kuvaili.

- Ideat myös esitettiin tänään konkreettisessa muodossa. Opiskelijat lähtivät liikkeelle siitä, mitä ovat ongelmat, miten ne ratkaistaan, ja miten ratkaisu tuottaa rahaa, Esa Kling jatkoi.

Lue myös: Kaksi viikkoa aikaa kehittää uusia 5G-palveluita Telialle

Lisätietoja: Kati Tawast ja Päivi Harmoinen, Laurea-ammattikorkeakoulu

Viimeksi muokattu 13.6.2017 8:16

​Opiskelijat Inga Kostenko, Hanna Kotonen, Risto Kiuru ja Jani Haimilahti.