Opiskelijat toteuttamassa pikaluistelun nuorten MM-kisoja Helsingissä

​Nuorten alle 19-vuotiaiden pikaluistelun MM-kisat käydään tänä viikonloppuna 17. - 19. helmikuuta Helsingissä, Oulunkylän tekojääradalla. Kisoihin osallistuu lähes 200 urheilijaa yli 20 eri maasta.

MM-kisojen toteutuksessa ovat vahvasti mukana Laurean eri alojen opiskelijat. Terveydenhoitajaopiskelijat ovat suurella joukolla mukana vastaamassa tapahtuman ensiavusta sekä dopingtestauksesta. Turvallisuusalan opiskelijat ovat toteuttaneet kisojen turvallisuussuunnitelman ja ryhmä restonomiopiskelijoita puolestaan vastaa tapahtuman markkinoinnista sekä oheisohjelmasta mm. perheille tapahtumaviikonloppuna.

Mukana on lisäksi fysioterapian opiskelijoita, jotka toteuttavat kisaurheilijoiden hotellilla workshoppeja iltaisin, joissa käsitellään lihaksistoa, kehonhallintaa sekä tehdään erilaisia mittauksia näihin liittyen.

Valmistelut etenivät hyvin aikataulussa

Restonomiopiskelija Katriina Laatikainen on puolestaan tehnyt MM-kisojen järjestelyihin liittyen omaa opinnäytetyötään, jossa hän on koordinoinut eri opiskelijatiimien työtä.

- Tänään perjantaina, kun kisat ovat jo käynnistyneet, voi itsekin olla jo aika levollisin mielin, Katriina kertoo.
- Opiskelijatiimit ovat pelanneet valmisteluissa hyvin yhteen ja kaikki on sujunut aikataulun mukaan.

Kaikkien järjestelyihin osallistuvien tiimien osalta valmistautuminen on alkanut jo hyvissä ajoin syksyllä. Laatikaisen tehtävänä on ollut pitää huolta siitä, että järjestelyt etenevät oikeassa aikataulussa.

- Varsinkin ihan alussa meni oma aikansa hahmottaa, miten isosta projektikokonaisuudesta on kyse, ja kuinka paljon eri toimijoita ja yhteyshenkilöitä tässä on mukana niin Laurean kuin Suomen Luisteluliitonkin osalta, hän sanoo.
- Juuri tapahtumajärjestäminen ja projektinhallinta ovat kuitenkin sellaisia aiheita, jotka kiinnostavat minua paljon. Siksi halusinkin ehdottomasti tarttua tähän projektiin, kun kuulin tästä.

”Opiskelijoille projektit ovat mielenkiintoinen tapa oppia”

Katriina Laatikaisen opinnäytetyön lopputuotteena on tarkoitus syntyä projektimallinnus Laurean ja kisojen järjestämisestä vastanneet Suomen Luisteluliiton välillä. Syntynyttä konseptia voitaisiin jatkossa hyödyntää myös muissakin yhteistyöprojekteissa.

Opinnäytetyössään hän on tutkinyt myös sitä, millainen on opiskelijoiden saama hyöty tämän tyyppisestä työskentelystä oikeassa työelämän toimeksiannossa.

- Tutkimuksessani on selvinnyt, että opiskelijat kokevat projektityöskentelyn erittäin mielenkiintoisena tapana oppia, Laatikainen kuvailee.
- Vaikka tämänkin tapahtuman järjestäminen vaatii paljon työtä, ovat opiskelijat hyvin motivoituneita ja panostavat.

Nuorten alle 19-vuotiaiden pikaluistelun MM-kisat Helsingissä 17.-19.2. Oulunkylän tekojääradalla. Tapahtumaan on vapaa sisäänpääsy. Lue lisää tapahtuman verkkosivuilta.

Viimeksi muokattu 17.2.2017 13:58

​Restonomiopiskelija Katriina Laatikainen kisapaikalla Oulunkylässä perjantaina.