Minun Laureani: Krista Keränen

Laureassa sekä tradenomi- että restonomitutkinnot suorittanut Krista Keränen oli vuonna 2007 Suomen ensimmäinen YAMK-restonomi. Hän oli myös uranuurtaja pyrkiessään ja päästessään suorittamaan jatko-opintoja Cambridgen yliopistoon YAMK-tutkinnon pohjalta. Filosofian tohtoriksi hän väitteli 2015.

"Vuosi 1989 oli ylioppilasvuoteni. Kirjoitin vuoden ”myöhässä” ylioppilaaksi, koska olin ollut vaihto-oppilaana Amerikassa. Opinnoissani olin ollut hyvin keskitien kulkija saaden arvosanoja laidasta laitaan, mutta pysytellen keskiarvoltani kahdeksan ympärillä. Ylioppilastodistukseni keskiarvosana oli M. Vuotta myöhemmin hain opiskelemaan Helsingin kauppakorkeaan jääden vajaan pisteen päähän opiskelupaikasta. Toinen suunniteltu vaihtoehtoni oli kouluttautua liikennelentäjäksi. Sen toteutumisen esti heti alussa likinäköisyys.

A ja B vaihtoehdot jäivät toteutumatta, mutta tilalle tuli jotakin muuta. Perustimme siskoni Raisan ja äitini Annelin kanssa Juhlapalvelu Gourmande Oy:n 1991. Jo isoäitimme Kaisu oli työskennellyt ruoka-alalla johtajana ja järjestellyt aina suvun pitoja, ja me jatkoimme nyt samoja jalanjälkiä. Juhlapalvelumme toimi alussa harrastuspohjalta. Harrastuksemme alkoi kuitenkin saada ammattimaisia piirteitä, kun ensin minä aloitin neljä vuotta kestävät hotelli- ja ravintolaesimiehen opinnot Espoon hotelli- ja ravintolaoppilaitoksessa. Lisäksi vuotta myöhemmin Raisa aloitti ravintolakokin opinnot samaisessa koulussa.

1990-luvun alussa Suomessa käynnistettiin ammattikorkeakoulukokeilu. Hain ensimmäisten joukossa 1992 opiskelemaan talouden ja hallinnon tradenomiksi, sillä vaikka Gourmande Oy:llä oli asiakkaita, sitä oli vaikea saada kannattamaan. Ajattelin, että ammattitaitoisen yrittäjän on osattava myös hallinnoida ja laskea. Valmistuin 1995 hotelli- ja ravintolaesimieheksi ja 1997 tradenomiksi Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulusta (nykyinen Laurea-ammattikorkeakoulu).

Ensimmäinen YAMK-restonomi

Opiskelu kiinnosti edelleen ja halusin täydentää hotelli- ja ravintolaesimiehen opistoasteen koulutukseni AMK-restonomiksi. Minut hyväksyttiin Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulun opiskelijaksi ja sain edellisen koulutuksen perusteella henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jota noudattaen valmistuin AMK-restonomiksi vuonna 2001.
1990-luvun lopulla catering-alan kasvun ja suosion takia ravintolakoulujen opintosuunnitelmiin tuli tapahtumien järjestämiseen liittyviä kursseja. Kokemuksellani ja koulutuksellani pääsin tuntiopettajaksi. Jossakin vaiheessa huomasin opettavani alan aineita kolmessa eri oppilaitoksessa sekä aikuisille että nuorille. Laurea-ammattikorkeakoulu oli yksi näistä.

Opettajuus kiinnosti ja Gourmande Oy:stä sai hyvin ammennettua ”tosielämän” esimerkkejä. Olin kuitenkin epäpätevä opettamaan lain puitteissa. Vastatakseni tähän haasteeseen aloitin vuonna 1999 vuoden mittaiset ammatilliset opettajaopinnot Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Ensimmäinen lapseni Laura oli 10 päivän vanha aloittaessani opinnot ja seuraavan vuoden aikana Laura usein sai katsella opiskelevaa äitiä. Tosin tunsin, että minulla oli aikaa ruhtinaallisesti: en hetkeen opettanut ja Raisa-siskoni vastasi pääosin Gourmande Oy:n toiminnasta. Näiden opintojen jälkeen opinnoissani koitti hetkellinen suvanto-vaihe. Opetin osa-aikaisena Laurea-ammattikorkeakoulussa ja toimin yrittäjänä Gourmande Oy:ssä – en opiskellut.

Vuonna 2006 aloitettiin Suomen ensimmäiset palveluliiketoiminnan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) tähtäävät koulutukset aloitettiin. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Laurea-ammattikorkeakoulu toteuttivat tätä ohjelmaa yhteistyönä. Koska olin Laureassa töissä, hain Haaga-Helian opiskelijaksi ja sain opiskelupaikan. Opintojen laajuus oli 90 op/1,5 vuotta. Alussa annetun ohjeistuksen mukaan meidän piti valmistua keväällä 2007. Taisin yllättää opettajani, kun ilmoitin valmistumishalukkuudestani toukokuussa 2007 – olin sillä kertaa ainoa ja Suomen ensimmäinen restonomi (YAMK).

Cambridgeen väitöskirjaopiskelijaksi

YAMK-tutkinnon jälkeen syntyi ajatus, että voisin hakea jatko-opiskelijaksi ja sain laurealaisilta kollegoiltani paljon tukea hakuprosessin aikana. Päätimme, että voisimme hyvin kokeilla, miten Cambridgen yliopisto suhtautuu suomalaiseen YAMK-tutkintoon. Tulin huomaamaan, että Cambridgen yliopistossa YAMK-tutkinnon suorittaneet ovat aivan samalla viivalla kuin muut maisterin tutkinnon suorittaneet, ja syksyllä 2010 Cambridgen yliopisto hyväksyi minut väitöskirjaopiskelijaksi. Lähes samaan aikaa Tekes myönsi väitöskirjaopintoni sisältävälle CoCo-tutkimushankkeelle rahoituksen. Lokakuussa 2010 aloitin opinnot Cambridgen yliopistossa Design Management Group:n jäsenenä (Design Management Group/Institute for Manufacturing/Department of Engineering) ja pääsin 41 vuoden iässä ensimmäistä kertaa asumaan aitoon Sidney Sussex Collegen opiskelijakämppään ja olotila oli kuin Liisalla Ihmemaassa. Tammikuussa 2015 väittelin yhteiskehittämisestä (co-creation) ja palveluliiketoiminnan johtamisesta ja heinäkuussa 2015 valmistuin filosofian tohtoriksi insinööritieteistä (PhD in Engineering).

Kuten näkyy, polkuni ei ole ollut suora. Kuitenkin vahva tahtoni ja motivaationi kehittää itseäni on vienyt minua eteenpäin. Olen kutsunut itseäni ammattikorkeakoulun ”tuotteeksi”. Ammattikorkeakoulutuksen tuoma osaaminen on loistavasti tukenut minua polullani. Varsinkin sen työelämälähtöisyys sekä teorian yhdistäminen käytännön kanssa ovat auttaneet ymmärtämään monia asioita sekä kehittäneet minua ratkaisuhenkiseksi monissa erilaisissa verkostoissa viihtyväksi ammattilaiseksi."

Kirjoitus on julkaistu alunperin Minun Laureani -julkaisussa, jossa Laureasta valmistuneet opiskelijat kertovat oman tarinansa laurealaisuudesta. Voit lukea Minun Laureani -julkaisun täältä.

Viimeksi muokattu 26.5.2017 10:44

​Krista Keränen