Laurean opiskelijat kehittämässä työelämäpeliä nuorten kanssa

Syksyllä 2015 alkaneen Zet-hankkeen tavoitteena oli kehittää pelillinen sovellus nuorilta nuorille tulevaisuuden suunnittelemisen helpottamiseen. Hankkeessa oli Laurean liiketalouden ja hoitoalan  opiskelijoiden lisäksi mukana yhteensä 45 nuorta. Pääyhteistyökumppaneina olivat Hangon ja Lohjan kaupunkien nuorisopalvelut sekä Evangeliska Folkhögskolanin Hangon mediapaja.

Hankkeen päätösseminaari järjestettiin 25. tammikuuta Laurean kampuksella Leppävaarassa. Seminaarissa esiteltiin mobiilikäyttöön suunnattu Reptilian Overlords -työelämäpeli. Peli on suunnattu nuorille, jotka vielä hakevat omaa suuntaa ja rooliaan työelämässä. Työelämää lähestytään pelissä käänteisen huumorin kautta. Pelaaja on suuryrityksen johtaja jonka tavoitteena on maksimoida oman yrityksen menestys kilpailijoiden toimintaa sabotoimalla.

Käsitykset pelaajista murroksessa

User Insights Expert Aino Luode esitteli päätösseminaarissa Entertaiment Software Associationin keräämiä tilastotietoja pelaamisesta. Tilastojen mukaan sukupuolijakauma tietokone-, konsoli- ja mobiilipelaajien keskuudessa on 59% miehiä ja 41% naisia. Keskimääräinen naispelaaja on 44-vuotias ja keskimääräinen miespelaaja on-35 vuotias.

-Nykypäivänä ihmisten pelaaminen on muuttunut. Enää pelaaja ei ole pelkästään alle 18-vuotias poika joka pelaa tietokoneella sotapelejä. Nykyinen pelaaja saattaa olla esimerkiksi keski-ikäinen nainen, joka pelaa mobiilipelejä viisi minuuttia kerrallaan. Pelien monipuolisuuden takia pelaajien keski-ikä on kasvanut ja sukupuolijakauma pienentynyt. Esimerkiksi mobiilipeli Candy Crushia pelaa nykypäivänä selkeä enemmistö naisia, yli 50%, Aino Luode totesi puheenvuorosaan.

-Motivaatio pelaamiselle voidaan jakaa kuuteen pääkategoriaan - toiminta, sosiaalisuus, pelien hallinta, saavutukset, immersio ja fantasia sekä luovuus. Erilaiset motiivit houkuttelevat pelaajia pelaamaan. Nuorilla motiivina pelaamiselle korostuu kilpailu, pelit missä kilpailet tai pelaat toisia vastaan ja voit vertailla omia tuloksiasi muiden kanssa, Aino Luode jatkoi.

Tavoitteena omien vahvuuksien kehittäminen

Laureasta keväällä 2016 sairaanhoitajaksi valmistunut Viva Sippola oli mukana työpajoissa kehittämässä Reptilian Overlords peliä. Seminaarien minimessuilla hän oli esittelemässä Välipalavalttia – opinnäytetyönä yhdessä opiskelijakollegan kanssa tehtyä mallia, jonka tehtävä on tuottaa terveyshyötyä psykoosikuntoutujille luomalla uusia toimintatapoja ja työkaluja psykoosikuntoutujien ravitsemusohjaukseen.

- Reptilian Overlords haastaa nuoren miettimään minkälaisia taitoja työelämässä vaaditaan, pelaajan omien vahvuuksien kautta. Peli on suunnattu nuorille, jotka vasta miettivät mihin kouluun hakea tai millaista työtä haluaa tulevaisuudessa tehdä, Viva Sippola kertoi.

Yhteistyö nuorten kanssa luo ulottuvuuksia suunnitteluun

-Reptilian Overlordsin tekeminen oli virkistävällä tavalla erilainen prosessi. Ideoimme Hangossa ja Lohjalla yhdessä nuorten kanssa pelin suuntaviivoja. Sieltä saimme paljon arvokkaita näkökulmia pelin teknillistä tuotantoa varten. Zet-hanke on opettanut paljon osallistavasta pelinkehittämisprosessista yrityksellemme, kiittelee Valaa Oy:n pelisuunnittelija Ville Kankainen.

Lisätietoja hankkeesta:

Projektipäällikkö Hanna Tuohimaa
hanna.tuohimaa(at)laurea.fi

Tutustu Zet-hankkeeseen.

Pelaa Reptilian Overlordsin beta-versiota.

Viimeksi muokattu 27.1.2017 15:39

Kuvassa Valaa Oy:n pelisuunnittelija Ville Kankainen esittelemässä Reptilian Overlords -työelämäpeliä.