Arjen kemikaalit, uhka terveydelle -seminaari, osa 2: Kohti ratkaisuja

​Laurea-ammattikorkeakoulussa Hyvinkään kampuksella järjestetään 7.3.2018 klo 8:30 - 16:30 Arjen kemikaalit, uhka terveydelle -seminaari: Kohti ratkaisuja! Tapahtumaan tulee luennoitsijoita jakamaan tietoa monikemikaaliyliherkkyydestä (MCS), yliherkkyyden oireista sekä syistä. Tapahtuma on jatkoa keväällä 2017 järjestetylle Arjen kemikaalit, uhka terveydelle – seminaarille.

Nyt uudelleen järjestettävän seminaarin tarkoitus on jakaa tietoa ja ymmärrystä ympärillämme kasvavaan ongelmaan. Ennen kaikkea seminaarilla pyritään saamaan aikaan asennemuutoksia, sillä asennemuutokset johtavat toimintatapojen muutokseen. Seminaarissa on luennoimassa loistavia oman alansa asiantuntijoita ja kokemuspuheenvuoro. Lisäksi tilaisuuden yhteydessä on Yritystori. Aikaisempi seminaari sai paljon valtakunnallista mediahuomiota.

Kuulemme kokemuksia monikemikaaliyliherkkyyteen huonon sisäilman vuoksi sairastuneilta henkilöiltä. Sisäilmassa olevat kemikaalit ja homeiden toksiinit ovat ajan myötä herkistäneet ja sairastuttaneet paljon ihmisiä. Yliherkkyys voi pahimmillaan rajata ihmisen pysymään vain kotona. Sairastuminen on vienyt monelta kodin ja mahdollisuuden tehdä töitä.

Seminaariin on saatu hyvä asiantuntemus ja kokemus paikalle. Puhujalista on: Työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen professori Tuula Putus, kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri Tamara Tuuminen, hallitusneuvos Marika Paavilainen, työmaainsinööri Nea Sten, asiantuntija Terhi Uusitalo, rakennusterveys- ja sisäilmaston toimialajohtaja Juhani Pirinen, dosentti Kirsi Vaali sekä kokemuspuheenvuoron pitäjä Jenni Sirainen.

Seminaari on ilmainen ja osallistuminen mahdollista myös sosiaalisen median kautta. Linkin lähetykseen löydät Facebook – tapahtumasivuilta. Ennakkoilmoittautumisen voit tehdä tästä: https://goo.gl/forms/uL9G2Imj7LY9O3eN2

HUOM! Tulethan paikalle tuoksutta.

Seminaarin järjestävät Laurea-ammattikorkeakoulun P2P-opiskelijat yhdessä Terve Sisäilma ry:n ja Suomen hajuste- ja kemikaaliyliherkät ry:n kanssa. Seminaari pidetään Laurean Hyvinkään kampuksella, Rauhala-salissa, osoitteessa Uudenmaankatu 22, 05800 Hyvinkää.

Seminaarin tarkempi aikataulu (pdf)

Projektipäällikkö Janita Bergbom, janita.bergbom@student.laurea.fi

Kokemusasiantuntija Reetta Lappalainen, reetta.lappalainen@hotmail.com

Viimeksi muokattu 2.3.2018 8:33

​Viime keväänä järjestetyssä ensimmäisessä Arjen kemikaalit, uhka terveydelle – seminaarissa puhujavieraana kuultiin muun muassa arkkitehti Maria Nordinia.