2016 EuroFM Summer School alkoi Laureassa

​Maanantaina 22.8. alkoi Laurean Leppävaaran ja Otaniemen kampuksilla toteutettava kaksiviikkoinen (22.8.-2.9.2016) EuroFM Summer School. Kysymyksessä on jo perinteikäs Summer School, jossa Laurea ja sen opiskelijat ja lehtorit ovat olleet mukana jo vuodesta 1996 alkaen.

Tällä kertaa mukana on 27 opiskelijaa yhdeksästä eurooppalaisesta korkeakoulusta (Hollanti, Saksa, Itävalta, Sveitsi, Suomi). Alun perin Summer School on järjestetty Euroopassa opiskeleville toimitilajohtamisen (Facility Management) koulutusohjelmien opiskelijoille, mutta nykyään se on avoin kaikkien koulutusalojen opiskelijoille.

Tällä kertaa kansainväliset opiskelijat toteuttavat Laurean toimeksiannosta projektin, jossa palvelumuotoilutyökalujen avulla ideoidaan tiettyihin Otaniemen ja Leppävaaran tiloihin konsepteja, jotka voisivat toimia ”kollaboratiivisina” tiloina, joissa opiskelijat, opiskelijayrittäjät ja vaikkapa start-up-yritykset toimisivat yhdessä. Laurean vastuulehtoreina Summer School-toteutuksessa toimivat lehtorit Anna-Mari Sohlman, Kaisa Airo ja Pekka Matvejeff.

Laurea on jäsenenä EuroFM-verkostossa (www.eurofm.org), jossa on yli 100 jäsentä (yrityksiä, yhdistyksiä, korkeakouluja, tutkimuslaitoksia) 23 Euroopan maasta. EuroFM-verkostossa on mukana noin 30 eurooppalaista korkeakoulua ja tutkimuslaitosta, joiden kanssa Laurea on tehnyt jo vuosia yhteistyötä. Suomesta jäseninä verkostossa ovat Laurean lisäksi Aalto-yliopisto, Jyväskylän AMK, TurkuAMK ja Kiinko (Kiinteistöalan koulutuskeskus). Verkoston korkeakoulut harjoittavat globaalisti merkittävää ja tunnustettua tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Kansainvälinen School-konsepti opiskelijoille ja lehtoreille

EuroFM Winter School ja Summer School ovat konsepteja, joiden periaatteena on koota EuroFM-verkoston korkeakoulujen opiskelijoita (30-40 opiskelijaa) yhteen 1-2 viikoksi eri puolilla Eurooppaa sijaitseviin korkeakouluihin. Laurean opiskelijat ja lehtorit ovat osallistuneet Summer School-konseptin opintoihin ja toteutuksiin jo yli 10 vuoden ajan. Viikon pituinen EuroFM Winter School aloitettiin vuonna 2012. Leppävaaran kampuksella toteutettiin EuroFM Winter School vuonna 2014. Laurea on järjestänyt useita Summer School-kokonaisuuksia Leppävaaran kampuksella. Nyt alkavan EuroFM Summer School´in pääteemana on palvelumuotoilu Facility Management-kontekstissa.

Laurean opiskelijat ovat osallistuneet myös EuroFM-verkoston kansainvälisissä konferensseissa järjestettäviin kilpailuihin. Vuonna 2015 kaksi Laurean opiskelijaa esiintyi menestyksekkäästi poster-kilpailun finaalissa Glasgow´ssa, Skotlannissa. Tänä vuonna kolme Laurean opiskelijaa oli kahden kilpailun finaaleissa Milanossa kesäkuussa pidetyssä konferenssissa.

Pekka Matvejeff, pekka.matvejeff(at)laurea.fi

Viimeksi muokattu 23.8.2016 14:36