Siirry sisältöön

Vantaan lähijaksot

Katso mitä kaikkea lähijaksoilla tehtiin ja mitä mieltä opiskelijat olivat.

Vantaan ensimmäinen lähijakso: ILOA ILMAISUUN!

Lähijaksolla tehtiin itseilmaisua, kuuntelua ja tunnetaitoja vahvistavia draamaharjoituksia sekä osallistuttiin rohkeutta tutkivaan draamatarinaan.

Kuka lohduttaisi Nyytiä draamatarinan matkassa pääsimme kurkistamaan Hemuleiden huvipuiston laitteisiin

Kuka lohduttaisi Nyytiä draamatarinan matkassa pääsimme kurkistamaan Hemuleiden huvipuiston laitteisiin

”Kiitos hienosta viikonlopusta! Innostunut olo oppia lisää ja päästä jalkauttamaan draamaa omaan työhön”

”Erittäin innostavaa touhua ja ammattitaitoiset kouluttajat”

Draamailu on jännittävää ja hauskaa – sen todentaa nämä Hemuleiden huvipuiston laitteet

Draamailu on jännittävää ja hauskaa – sen todentaa nämä Hemuleiden huvipuiston laitteet

”Very good meininki in deed”

”Hyvä ilmapiiri. Antoisa viikonloppu. Monipuolisia työtapoja”

Vantaan toinen lähijakso: KIVA KAVERI!

Lähijaksolla keskityttiin lasten kaveritaitoja ja ryhmässä toimimista tukeviin kokonaisilmaisu-, luottamus-, tunne- ja vuorovaikutusharjoitusten tekemiseen ja niiden soveltamismahdollisuuksien pohtimiseen omassa työssä.

Erilaisetkin voivat olla ystäviä – kaveritaitojen harjoittelua Forum-teatterin keinoin

Erilaisetkin voivat olla ystäviä – kaveritaitojen harjoittelua Forum-teatterin keinoin

”Todella hyvä ilmapiiri – turvallinen, paljon iloa ja naurua, hyvät opettajat, jokaiselta ihmiseltä ja jokaisesta keskustelusta oli hyötyä. Miten opettaa tunnetaitoa, osallisuutta, mukaan tulemista erityislapsille?”

”Taas kerran upeasti mietitty kokonaisuus. Paljon ideoita kollegoilta. Uusia juttuja työhön. Käytännönläheinen kokonaisuus, joka on helppo jalkauttaa töihin.”

Kaveritaitojen etsimistä pehmoeläimillä

Kaveritaitojen etsimistä pehmoeläimillä

”Hyviä harjoituksia, sovellettavia harjoituksia, monipuolinen viikonloppukurssi, ohjaus selkeää ja asiantuntevaa”

”Yhteinen nauru ja tekeminen luo syvemmän muistin tehtyihin asioihin. Luotettava ja lämmin ilmapiiri.”

Vantaan toteutus kolmas lähijakso: MISTÄ ON HYVÄ DRAAMATARINA TEHTY?

Lähijaksolla perehdyttiin dramaturgiaan sekä tarinankerrontaan ja lasten tarinoiden näkyväksi tekemiseen mm. tarinateatterin keinoin.

Merenalaisessa seikkailussa tuli vastaan monenmoista otusta ja salaista sopukkaa. Nämä osallistujien luovat hahmot kuljettivat tarinaa hauskasti eteenpäin.

Merenalaisessa seikkailussa tuli vastaan monenmoista otusta ja salaista sopukkaa. Nämä osallistujien luovat hahmot kuljettivat tarinaa hauskasti eteenpäin.

”Moniaistillinen tila ja aistimatkat olivat ihania! Jotain vastaavaa täytyy yrittää toteuttaa omassa draamatyöskentelyssä”

”Ihania tarinoita ja heittäytymistä ryhmäläisiltä. Olette luonut tosi turvallisen ja hienon oppimisympäristön. TÄMÄ ON IHAN HUIPPUA! KIITOS!”

Rakensimme yhdessä moniaistisen tilan draamatarinan näyttämöksi. Käsittelyssä iki-ihana tarina ystäväni Valas

Rakensimme yhdessä moniaistisen tilan draamatarinan näyttämöksi. Käsittelyssä iki-ihana tarina ystäväni Valas

”Innostavaa ja ajatuksia herättävää jopa terapeuttista – KIITOS!”

”Moniaistillisen tilan rakentaminen oli konkreettinen ja kokemuksellinen. Monipuoliset toimintatavat. Ideoita pulpahtelee koko ajan lisää”

Vantaan toteutus neljäs lähijakso: Tutkimalla oppii!

Vantaan neljännellä lähijaksolla Tutkimalla oppii! tutustuttiin ja tutkittiin osallistujien suunnittelemia draamatarinoita yhteistoiminnallisesti. Osallistujat pääsivät myös harjoittelemaan draamatarinoiden ohjaamista oman opiskeluryhmän kanssa, saivat antaa ja vastaanottaa palautetta suunnitelmistaan, mikä auttaa oman suunnitelman loppuunsaattamista ja toteuttamista oman lapsiryhmän kanssa. Ohjausharjoittelujen ohella tutustuimme erilaisiin aktiivisuutta ja arviointitaitoja vahvistaviin työtapoihin sekä dokumentoinnin mahdollisuuksiin.

Opiskelijoiden palautteita:

"Oma suunnitelma selkiytyi ja tarkentui ryhmän ja ohjaajien ideoiden ja kommenttien avulla, kiitos siitä! Avoin, kannustava ja rento tunnelma jälleen kerran!"

"Tosi syvällisiä pedagogisia pohdintoja heräsi tästä kerrasta: omasta ohjaamisesta ja työtapojen valinnoista. Ideapankkiin kilahti jälleen roppakaupalla ideoita – KIITOS!"

"Opiskelujakso parani koko ajan loppua kohden, näin, vaikka alkukin oli jättebra! Jakamalla sain iloa, KIITOOOS! Ja ihanaa kevättä!"

Vantaan toteutus viides lähijakso: Jaettu ilo!

Vantaan viidennellä lähijaksolla opiskelijat esittelivät omien draamaprosessien ohjausta sekä arvioitiin omaa ja lasten oppimisprosesseja. Tähän esittelytilaisuuteen oli mahdollista kutsua myös omia työkavereita tai muita asiasta kiinnostuneita kuuntelemaan esittelyjä. Lähijaksolla tehtiin myös vielä yksi yhteinen prosessidraama, jossa tutkittiin erilaisuuden ja kiusaamisen tematiikkaa. Koulutuspäivän päätteeksi Laurean opiskelijoista koostuva tarinateatteriryhmä tuli tekemään näkyväksi osallistujien oppimisprosessia koulutuksesta.

koulutuksen reflektointia tarinateatteri.jpg