Siirry sisältöön

Espoon lähijaksot

Iloa, naurua, ja uusia kokemuksia. Ota selvää, mitä Espoon lähijaksoilla tapahtui.

Espoon ensimmäinen lähijakso ”Iloa ilmaisuun!”

Ensimmäisellä lähijaksolla pohdittiin ryhmän turvallisuuden merkitystä, tutustuttiin toisiimme sekä tehtiin paljon erilaisia  itseilmaisuharjoituksia draaman ja musiikin keinoin. Lauantaina päästiin mukaan ”Kuka lohduttaisi Nyytiä” - tarinaan.

”Ihanaa, että päivien aikana on aikaa tehdä asioita. Ei ole kiireen tuntua siis!”

Kuka lohduttaisi Nyytiä –tarinassa kohdattiin ja kesytettiin pelottava mörkö.

Kuka lohduttaisi Nyytiä –tarinassa kohdattiin ja kesytettiin pelottava mörkö.

”Sain kokonaiskuvan koulutuksesta, mutta mikä ihanaa jokainen lähiopetuskerta on ennalta arvaamaton! Kiitos kutkuttavasta, mukaansa tempaavasta koulutuksesta.”

Hemuleiden huvipuistossa saatiin tutustua mitä eriskummallisimpiin hienoihin laitteisiin.

Hemuleiden huvipuistossa saatiin tutustua mitä eriskummallisimpiin hienoihin laitteisiin.

”Innostuneena lähden ensi viikolla testaamaan ryhmäni kanssa ideoita!”

”Iloa, naurua, uusia ajatuksia, uusia kokemuksia, mahdollisuus kokeilla, tukea ja apua.”

Toinen lähijakso

Toisella lähijaksolla tutustuimme satukaavaan sekä Forum- ja tarinateatterin työtapojen mahdollisuuksiin kaveri ja tunnetaitojen opettelussa. Ja mukavaa oli!

draamatarinat-2-1.JPG

Aikuisten satuja rakentamassa: harjoittelimme satukaavan käyttöä tällä kertaa aikuisten elämään sijoittuvina satuina

Hyviä harjoituksia, oli ihana vähän heittäytyä. Aurinkoinen tsemppaava ohjaaja

draamatarinat-2-2.JPG

Kaveritaitoja harjoiteltiin pehmoeläimillä Forum-teatterin keinoin

Jälleen kerran hyvin ”terapeuttinen” lähijakso. Sai nauraa, mietiskellä, tutkiskella itseään. Ilo oppia innostavassa seurassa!

Kolmas lähijakso

Kolmannella lähijaksolla olimme prosessidraaman dramaturgian ja moniaistisen maailman rakentamista harjoittelemassa.

Moniaistinen tila rakennettiin prosessidraaman ”ystäväni valas” – ja miten hieno siitä tulikaan!

Katso video moniaistisesta tilasta

Oli aistillinen viikonloppu. Opin kokemuksellisuuden merkityksestä oppimisessa.

draamatarinat-3-1.JPG

Merenpohjan rakennusaineita tehtiin jo perjantaina.

Kokemukset lähijaksolla todella voimallisia ja mieleenpainuvia. Prosessidraaman tekeminen avautui minulle

draamatarinat-3-2.JPG

Merihevosen koti oli yksi kaunis yksityiskohta maailmassamme

draamatarinat-3-3.JPG

Tietenkin hyödynsimme myös liikkuvaa kuvaa osaksi draamatyöskentelyä.

Moniaistinen tila draamatarinoiden opetuksessa

Ei uskoisi miten kiinnostavia tyyppejä merenpinnan alta löytyikään

Kiitos ihanasta aistillisuudesta. Lämmin mukava ilmapiiri

Neljäs lähijakso

Espoon neljännellä lähijaksolla Tutkimalla oppii! tutustuttiin ja tutkittiin osallistujien suunnittelemia draamatarinoita yhteistoiminnallisesti. Osallistujat pääsivät myös harjoittelemaan draamatarinoiden ohjaamista oman opiskeluryhmän kanssa, saivat antaa ja vastaanottaa palautetta suunnitelmistaan, mikä auttaa oman suunnitelman loppuunsaattamista ja toteuttamista oman lapsiryhmän kanssa. Ohjausharjoittelujen ohella tutustuimme erilaisiin aktiivisuutta ja arviointitaitoja vahvistaviin työtapoihin sekä dokumentoinnin mahdollisuuksiin.

pieni kuukorppi.jpg

asunnonhakuilmoitus.jpg

Espoon kampuksen yliopettaja.jpg

Viides lähijakso

Espoon viimeisellä lähijaksolla opiskelijat esittelivät omien draamaprosessien ohjausta sekä arvioitiin omaa ja lasten oppimisprosesseja. Lähijaksolla tehtiin myös vielä yksi yhteinen prosessidraama, jossa tutkittiin erilaisuuden ja kiusaamisen tematiikkaa. Koulutuspäivän päätteeksi Laurean opiskelijoista koostuva tarinateatteriryhmä tuli tekemään näkyväksi osallistujien oppimisprosessia koulutuksesta.

 

Opiskelijoiden palautteita koulutuksesta

 

"Tänne on AINA ollut hyvä, turvallinen tulla. Täällä on saanut olla oma itsensä ja saanut kokeilla asioita omalla tavalla. Draamaa on NIIN monenlaista! IHANAA!!!"

"Turvallinen tunne ryhmässä, erilaisiin draamamenetelmiin tutustuminen, konkreettisia harjoituksia, jotka toimivat arjessa."

"Ryhmä on ollut innostava ja kannustava. Olen saanut paljon työkaluja tunnetaitojen ohjaamiseen."

"Kouluttajat olivat mahtavia, mikä mahdollisti luovan, sallivan, inspiroivan ja kokeilevan ilmapiirin ryhmään. Koulutukselta sai paljon voimaa, luovuutta, innostusta omaan työhön ja selkeitä suoraan lapsiryhmään vietäviä eväitä."

"Koulutuksen sisältö on ollut merkityksellinen työni kannalta. Olen soveltanut oppimaani käytäntöön ja todennut, että oppimani menetelmät toimivat käytännössä."

"Tästä koulutuksesta jää oikeasti paljon ”käteen”: monipuolisia työkaluja ja todella paljon ideoita. Koulutus sai minut ylittämään itseni monin eri tavoin."

"Toisten tuki, kokemusten jakaminen, konkreettiset ja käytännölliset kokemuspohjaiset työmenetelmät, rohkeuden ja luovuuden käytön lisääminen työssä."

"Sadun ja tarinan uudelleen löytyminen. Paljon työkaluja."

"Opettajien erinomaiset ammattitaidot. Erittäin hyvä ja turvallinen ryhmä! Miten paljon olen oppinut, saanut uusia kokemuksia, työtapoja, rohkeutta mennä kokeilemaan uusia juttuja lasten ja nuorten kanssa."