Tietoa unesta 4-6 -vuotiaille

Tarkoituksena on antaa lapselle ja perheelle tietoa uneen liittyvistä asioista kuten unen tarpeesta ja sen seurannasta sekä unen puutteen aiheuttamista haitoista. Lisäksi uneen tutustutaan kokemuksien ja keskustelun sekä maalaamisen, kerronnan ja runon avulla.

Uni- ja ravintoseurantapassi

Jotta vanhemmilla ja päiväkodin henkilökunnalla olisi kokonaisvaltainen käsitys lapsien nukkumisesta sekä syömisestä, voidaan toteuttaa ravinto- ja uniseurantapassi.

Toteutustapa:

  • Tietoa kerätään viikon ajan. Vanhemmat merkitsevät tietoja omaan seuranta passiinsa kotona ja päiväkodin työntekijät toiseen passiin päiväkodissa.
  • Passiin merkitään lapsen syömä ruoka, sen määrä  ja miten ruoka maistui. Unesta merkitään yö- ja päiväunien kesto ja lapsen vireystila ennen ja jälkeen unien.
  • Passeissa on myös avoimia kysymyksiä perheen ja lapsen ruokailu- ja unitottumuksista.
  • Viikon jälkeen tiedot kootaan yhteen. Passit palautetaan lopuksi perheille.

Seuranta antaa hyvän pohjan yhteisille kasvatuskeskusteluille, joissa vanhemmat ja päiväkoti voivat yhdessä miettiä ratkaisuja mahdollisista unesta ja ravinnosta esiin nouseviin kysymyksiin.

Uni-info, tietoa unesta

Uni-info toteutetaan hieman eri tavalla 4-5-vuotiaille ja esikoululaisille.

4-5-vuotiaiden kanssa virittäydytään uniaiheeseen juttelemalla mm. hyvistä iltarutiineista ja siitä, paljonko heidän ikäistensä tulisi  nukkua.  Samalla keskustellaan  lasten omista  iltarutiineista,  unileluista  sekä heidän näkemistään unista.

5-6-vuotiaiden ryhmässä keskustellaan iltarutiinien ja unentarpeen lisäksi aivojen toiminnasta. Lapsille kerrotaan, mihin aivotoimintaan ja ihmisen käyttäytymiseen unen puute vaikuttaa sekä mihin unta tarvitaan.

Keskustelujen jälkeen voidaan lapset voivat tehdä unimaalauksia.

Unimaalaukset

Unia mietitään maalamalla kuvia mielenkiintoisista ja mukavista unista.

Ohje unimaalausten toteuttamiseen:

  • Unimaalauksia maalatessa taustalla soi rentouttava musiikki.
  • Lapset maalavat vesiväreillä. Paperi kastellaan ensin vedellä akvarellimaisen ja unenomaisen tunnelman saavuttamiseksi.
  • Lopuksi  lapset  kertovat  maalaamastaan  unesta  ja  kuvaus unesta liitetään piirustukseen.
  • Maalaukset laitetaan esille niin, että vanhemmatkin näkevät ne.

Unikaverin suunnittelu ja ompelu

Ideana on tuoda kotoa oma pieneksi jäänyt tai vanhempien vanha yöpaita, josta tehdään unikaveri päiväkotiin. Näin jotain kotoa tuttua ja turvallista saadaan siirretyksi  päiväkotiin, luomaan hyvää oloa päiväuniaikaan.

Toteutustapa:

  • Unikaverin suunnittelu voidaan toteuttaa niin, että esikoululaiset suunnittelevat itse oman unilelunsa piirtämällä ja 4-5-vuotiaat valitsevat valmiista kaavoista mieluisan.
  • Lapset tuovat kotoa vanhan yöpuvun unikaverin materiaaliksi. Aikuinen leikkaa kankaasta suunnitelmaan tarvittavat palat.
  • Aikuiset ompelevat unileluja ompelukoneella ja käsin yhdessä lapsien kanssa.
  • Lapset osallistuvat unikavereiden täyttämiseen  ja  silmien  ym.  ompeluun  taitojensa  mukaan.
  • Unikaverit esitellään vanhemmille esim. vanhempainillassa.

 

 

 

 Tiedotteet

 

 

 Tapahtumat

 

 

 Linkit

 

 

 Blogit

 

 

 Videot