Siirry sisältöön

Tiimioppiminen tutuksi

”Hae Hyvinkäälle Laureaan, sä viihtyisit siellä tosi hyvin, se on ihan sun juttu.” Tämä työkaverin kahvitunnilla heittämä lause, riitti opiskeluun haluavalle Johanna Herdille. Hän hakikin kevään 2017 yhteishaussa Laurean Hyvinkään toimipisteeseen ja pääsi opiskelemaan liiketaloutta.

Johanna Herd

Uutinen 6.11.2018

Kun koulu alkoi elokuun lopussa, ja perehdytystiimi kysyi luokan edessä kysymyksen ”Kuinka moni tietää mitä P2P tarkoittaa?” niin Johanna oli yhtä ihmeissään kuin suurin osa muistakin. Työkaveri oli jostain P2P:stä puhunut, mutta ei ollut sen tarkemmin siitä kertonut. Kun lopulta selvisi, että tämä P2P tarkoittaisi opintojen suorittamista projektimuotoisesti, niin Herd huokaisi helpotuksesta. ”Se oli paras uutinen minkä olisin voinut saada. Ei luennoilla istumista, vaan vapaata opiskelua tiimeissä ja oikeiden töiden tekemistä todellisille yrityksille.”

Herd oli opintovapaalle jäädessään jännittänyt mitä tapahtuisi, kun hyppää jo tutuksi tulleesta oravanpyörästä pois ja siirtyy opiskelujen pariin. Muutos arkeen oli suuri, mutta syksyn aikana opiskelu tuli tutuksi. P2P-opiskelun joustavat aikataulut ja suhteellisen suuri itseopiskelumäärä sopivat hänelle paremmin kuin hyvin. Myöskin P2P-mallin ajatus ”opiskelijat opettavat opiskelijoita” on Herdin mielestä erittäin toimiva ja mielenkiintoinen oppimismalli.

Ensimmäisten projektien alussa opiskelumalliin pääseminen tuntui toki hieman hankalalta, ja Herd sanookin pitäneensä projekteja aluksi sekavina. Syksyllä hän suoritti muutaman pakollisen kurssin lisäksi kaksi projektia, ja näiden kahden lisäksi aloitti vielä kolmannen lukukauden puolivälissä. Tekemistä riitti paljon, mutta projektien aikana hän sisäisti projektityöskentelyn ytimen.  Lopullinen ahaa-elämys tapahtui, kun hän uskalsi lähteä kolmannessa projektissaan projektipäälliköksi. Hän kannustaakin kaikkia uusia opiskelijoita astumaan projektipäällikön saappaisiin niin nopeasti kuin on mahdollista, koska vasta silloin saa kunnon käsityksen mitä koko projektiprosessin aikana käydään läpi.

Vaikka Herd onkin aloittanut opinnot vasta haastattelua edeltäneenä syksynä, eli koulua on takana noin puolisen vuotta, niin hän on jo ehtinyt olla mukana viidessä projektissa. Projektien aikana hän on myös ehtinyt kokeilla kaikkia tarjolla olevia rooleja. Kokemusta löytyykin niin projektipäällikön, varaprojektipäällikön, sihteerin, varasihteerin kuin aktiivisen tiiminjäsenenkin hommista. Hänen mielestään tärkeintä projektitiimissä on tehdä yhteistyötä ja pitää tiimihenki hyvänä ja keskustelu avoimena. Näin saadaan koko joukkue pelaamaan samaan kenttäpäätyyn, ja maalien tuloa ei voi estää.

Eniten Herd kokee oppineensa toimiessaan projektipäällikkönä sekä sihteerinä. Projektipäällikön täytyy osata arvostaa erilaisuutta ja hyväksyä se, että ihmiset työskentelevät eri tavoilla. Hänen mielestään hyvä projektipäällikkö osaa myös ottaa huomioon tiimin ujommat ja hiljaisemmat jäsenet, jotta hekin saavat äänensä kuuluviin. Projektipäällikkönä toimiessa saa myös todella hyvää kokemusta johtamisesta. Herd ajattelee, että hyvä sihteeri auttaa muun muassa pitämään kiinni projektin laaditusta aikataulusta ja tekee kattavat muistiot ohjaaja- ja yhteistyökumppanitapaamisista.

Kun Herdiltä kysyy, onko hänellä ollut mitään ongelmia kouluun liittyen, saa vastaukseksi hersyvää naurua. Tietoperustojen kirjoittaminen kuulemma aiheuttaa välillä kiemurtelua, hän kun on tottunut menemään suoraan asiaan turhia jaarittelematta, ja siksi teorioiden pituudet saattavat jäädä välillä liian lyhyiksi. Myös laadukkaiden ja ajantasaisten lähteiden etsimisessä olisi hänen mielestään kehittämisen varaa. Englannin kielellä opiskelu on hänen mielestä hyödyllistä, mutta erittäin haastavaa. Herd mietti myös sitä, että melkein kaikissa projekteissa on jossain vaiheessa kiireellinen osuus, ja tunnelma saattaa projektissa hieman kiristyä. Silloin on hyvin tärkeää keskustella asiat selviksi, vaikka projekti loppuisi pian. Vaikeuksien välttämiseksi on myös tärkeä muistaa, että kaikista ei tarvitse tykätä. Mutta kaikkien kanssa on pystyttävä tekemään yhteistyötä ja näin oppii arvostamaan erilaisia persoonia ja ottamaan huomioon erilaisia elämän tilanteita.

Kysyttäessä voisiko Herd suositella P2P-opiskelua muille, saa vastaukseksi, että ehdottomasti kyllä. Hän on jo niin tehnytkin kaikille, joita asia vain voisi millään tavalla kiinnostaa. Laurealla kyllä, ja P2P-opiskelumallille KYLLÄ.

Opiskelija Johanna Herdiä
haastatteli Martha Koivukangas

Liiketalouden koulutus

Hae koulutukseen

Oletko kiinnostunut myynnistä, johtamisesta, henkilöstöasioista, talousasioista ja talouden ilmiöistä? Hae opiskelemaan liiketaloutta!

Lue lisää liiketalouden koulutuksesta