YAMK-opinnäyte: Kosmeettisen valmisteen kuluttajalähtöinen tuotekehitys luo arvoa niin kuluttajalle kuin valmistajalle
Jenni Ylisirniö tutki kuluttajalähtöinen tuotekehitystä.
Kosmeettisten valmisteiden raaka-aineet ja niiden alkuperä kiinnostavat kuluttajia enenevissä määrin. Laurea ammattikorkeakoulussa Laponie of Scandinavia –kosmetiikkabrändin kanssa yhteistyössä toteutetun YAMK-opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä ihon sävyä kirkastavista kosmetiikan raaka-aineista ja selvittää, mitkä ajankohtaiset trendit ovat kuluttajille tärkeitä, kun he arvioivat kosmetiikan raaka-aineita.
Luonnolliset raaka-aineet kuluttajien suosiossa
Markkinoilla on runsaasti ihoa kirkastavan funktion tarjoavia raaka-aineita. Opinnäytetyössä päädyttiin vertailemaan Ecocert-sertifioitua öljy-yhdistettä sekä retinoideihin kuuluvaa raaka-ainetta ja johtopäätöksenä voidaan todeta ensimmäisen vastaavan paremmin toimeksiantajan tarpeeseen. Raaka-aineen toimivuuden lisäksi tuotteiden arvioinnissa otettiin huomioon, miten ne vastaavat ajankohtaisiin trendeihin toimialalla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että raaka-aineiden kestävyys sekä erityisesti luonnollisuus ovat tärkeitä trendejä ja ominaisuuksia kuluttajille. Lisäksi moni kuluttaja kertoi suosivansa itsellensä tuttuja raaka-aineita sisältäviä tuotteita. Vaikka kosmeettisen valmisteen raaka-aineilta toivotaan luonnollisuutta ja kestävyyttä, on näiden ominaisuuksien, erityisesti jälkimmäisen, arviointi kuluttajille haastavaa. Yritysten kannattaakin viestiä näistä teemoista tulevaisuudessa entistä läpinäkyvämmin ja kuluttajaystävällisemmin. Koska esimerkiksi kestävyys on moniulotteinen käsite, on pohdittava, miten viestinnässä onnistutaan. Tämä puolestaan luo tarpeen jatkotutkimukselle.
Kuluttajat mukana tuotekehityksen eri vaiheissa
Opinnäytetyössä hyödynnettiin useita tutkimusmenetelmiä: kyselyä, tuotekehitystä ja aistinvaraista arviointia. Kuluttajien osallistaminen tuotekehitykseen jo varhaisista vaiheista lähtien luo edellytykset aidolle asiakasymmärrykselle ja menestyvän tuotteen kehittämiselle.
Kyselyn avulla kartoitettiin miten kuluttajat suhtautuvat tutkittuihin kuluttajatrendeihin ja miten he yhdistivät tutkitut raaka-aineet näihin trendeihin. Kyselyn roolina oli toimia tuotekehitystä edeltävänä vaiheena, jonka tulosten perusteella tunnistettiin potentiaaliset raaka-aineet jatkotutkimusta varten. Lisäksi kysely tarjosi kiinnostavia havaintoja kosmetiikka-alan trendeistä yleisesti. Kyselyyn vastasi yhteensä 211 henkilöä.
Tuotekehityksen konkreettisena tuotoksena syntyi kaksi emulsioseerumia. Seerumit olivat vaikuttavaa raaka-ainetta lukuun ottamatta identtiset. Kuluttajista koostuva testiryhmä testasi tuotteita kahden viikon ajan ja arvioi tämän jälkeen seerumit aistinvaraisesti. Aistinvaraisen arvioinnin avulla tutkittiin tuotteiden ominaisuuksia, vaikutuksia ja eroja. Testiryhmään kuului 25 henkilöä. YAMK-opinnäytetyön on toteuttanut Jenni Ylisirniö helmikuun 2021 ja huhtikuun 2022 välillä. Työn toimeksiantajana toimi suomalainen kosmetiikkabrändi Laponie of Scandinavia, joka tekee monipuolista tuotekehitystyötä omien tuotteidensa ohella myös muille kosmetiikkabrändeille.
Tutustu opinnäytetyöhön Kirkastavan seerumin kuluttajalähtöinen tuotekehitys kosmetiikkaalan trendit huomioiden Theseus-palvelussa.
Lisätietoja:
Jenni Ylisirniö
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, Laurea-ammattikorkeakoulu
puh. +358 40 349 2383