Siirry sisältöön

Lärdomsprov:Kompetenser för ökad gemensamt värdeskapande inom tjänsteutveckling

Numera är begrepp som samskapande och deltagande välkända inom företag och organisationer. Insikten om hur avgörande tillämpningen av dessa koncept är i tjänste- och verksamhetsutvecklingsprocesser för att uppnå gemensamt värdeskapande, dvs. bättre tjänster och resultat, är allmänt känt. Ändå tampas organisationer och företag ännu med att implementera samskapande och delaktighet i praktiken.

Ändamålet med avhandlingen var att utforska vilka utmaningar specialister som arbetar inom organisationen Folkhälsans förbund upplever med delaktighet och samskapande i sitt arbete. Syftet var att precisera behoven och identifiera vilka kompetenser som behövs för att stödja tillämpningen och öka graden av delaktighet samt samskapande i organisationens tjänste- och verksamhetsutveckling.

Avhandlingens resultat presenterar ett ramverk för att öka graden av gemensamt värdeskapande i tjänste- och verksamhetsutvecklingsprocesser. Ramverket består av följande kompetenser som ingår i en sk. tjänsteinnovationskompetens; kunskaps hantering, strategi, nätverk, teknologi och användar engagemang. Resultaten identifierar även design som en central del av ramverket; design praxis, modeller, verktyg och metoder behövs för att tillämpa delaktighet samt samskapande i praktiken i tjänste- och verksamhetsutvecklingsprocesser. I avhandlingen presenteras även ett ramverk för att utveckla den behövda design kompetensen. Genom att applicera de identifierade resultaten kan organisationen stödja deltagande och samskapande i sina tjänste- och verksamhetsutvecklingsprocesser på ett systematiskt tillvägagångssätt.

Avhandlingen teoretiska del undersökte olika tolkningar av samskapande och delaktighet. Det valda teoretiska ramverket lade fokus på på olika tjänsteinnovationskompetenser och utforskar hur design kan tillämpas som en kompetens för att öka samskapande och delaktighet i tjänsteutvecklingsprocesser. I den empiriska delen av avhandlingen genomfördes en tjänsteutvecklingsprocess med inslag av samskapande metoder och verktyg.

Tillägsuppgifter:

Kristina Stening

Identifying capabilities to enhance co-creation and participation in an organisation’s service development

Degree Programme in Service Innovation and Design (YAMK)

tel. +358 50 342 6269

kristina.stening@gmail.com