Siirry sisältöön

”Opiskelijoiden tuotokset olivat ihan huikeita” - Avainkumppanuusprojekti vauhditti Kierrätyskeskuksen palveluinnovaatioita

Laurean opiskelijat kehittivät Kierrätyskeskuksen tulevaisuuden palveluja palvelumuotoilun menetelmin.

Kierrätyskeskuksen palvelupäällikkö Tuomas Korkiakangas ja asiakkuusvastaava Sami Leppänen.

Avainkumppanina Kierrätyskeskus asetti haasteeksi, miten asiakkaat voisivat sujuvasti lahjoittaa särkyvää tavaraa kierrätykseen. Kierrätyskeskuksen palvelupäällikkö Tuomas Korkiakangas on erittäin tyytyväinen kurssiyhteistyöhön, joka toteutettiin kesäkuussa 2025.

”Opiskelijoiden tuotokset olivat ihan huikeita”, kuvailee Korkiakangas. 

Kurssin lopuksi yhdeksän tiimiä esitteli kukin yhden konkreettisen taustatutkimukseen perustuvan konseptin. Tuloksena oli esimerkiksi särkyvää tavaraa vastaanottava palautuslaatikko, digitaalinen itsepalvelulahjoituspiste, erilaisia tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia ja robotti, joka hakee pienet särkyvät tavarat asiakkaan kotoa. 

”Tuore näkökulma ja laatikon ulkopuolelta tulevat ajatukset ja innovaatiot ovat ehdottomasti tervetulleita”, kertoo Sami Leppänen Kierrätyskeskuksen motivaatiosta avainkumppanuuteen ja sen tarjoamaan opiskelijayhteistyöhön.

Kierrätyskeskuksen mukaan he voivat konkreettisesti hyödyntää ja jatkojalostaa opiskelijoiden esittelemiä ideoita kehitystyössään.

Avainkumppaniprojektin toimeksiantajat Kierrätyskeskukselta

Tuomas Korkiakangas ja Sami Leppänen katselevat Kierrätyskeskus Porttipuiston tavaroita.

Opiskelijat tekivät kattavaa työtä

Opiskelijat esittelivät Kierrätyskeskukselle paitsi lopullisen haasteen mukaisen konseptinsa, myös laajasti ajankohtaista tietoa asiakkaiden tarpeista ja käyttäytymisestä sekä markkinatilanteesta.

Taustatutkimuksen menetelminä olivat esimerkiksi benchmarking, haastattelut, havainnointi, sidosryhmäkartta ja PESTEL-analyysi (political, environment, social, technological, economic, legal). Asiakaskeskeistä palvelua ja liiketoimintaa muotoiltiin persona-työkalun, empatiakartan, visuaalisen asiakaspolun ja mission model canvasin eli arvopohjaisen liiketoimintakanvaasin avulla. Taustatieto ja ideat konkretisoituivat luovan ideoinnin ja luonnostelun jälkeen prototyyppeinä, joita testattiin haastatteluissa.

Resurssien ja ajan puutteessa juuri tällainen syvällinen kehitystyö jää yrityksissä vähemmälle,vaikka tutkimusten mukaan palvelumuotoilu vahvistaa asiakkaiden sitoutumista ja liiketoimintaa sekä tulevaisuuskestävyyttä.

Kierrätyskeskus kokee saaneensa opiskelijaprojektista ideoita ja näkemystä, joilla voidaan kehittää liiketoiminnan kovaa ydintä.

”Tietysti yhteistyö on hauskaa, mutta samalla pitää olla tavoite kirkkaana mielessä. Toivottavasti se nähdään viivan alla sitten jossain kohtaa”, sanoo palvelupäällikkö Tuomas Korkiakangas.

Kierrätyskeskus kiittelee, miten kattavan työn opiskelijat tekivät lyhyessä ajassa. Korkiakangas ja Leppänen olivat kommentoimassa opiskelijoiden etenemistä design sprint -osuuden aikana.

”Tulee inspiroitunut olo, kun he heittäytyvät, tekevät taustatyötä ja ovat kiinnostuneita meistä. Siitä vain tulee tosi hyvä olo”, kuvailee Korkiakangas kokemuksiaan opiskelijoiden kanssa työskentelystä.

Avainkumppanuus ja yhteistyö opiskelijaprojektissa on vahvistanut myös Kierrätyskeskuksen osaamista, vaikka kehitystyö onkin jo osa heidän arkeansa. 

”Olen oppinut työskentelytapoja ja -malleja, joita voin soveltaa omassa työssäni. Se on todella arvokasta!”, kertoo palvelupäällikkö Korkiakangas.

Avainkumppaniprojektin toimeksiantajat Kierrätyskeskukselta

Asiakasprojektit terästävät opiskelumotivaatiota

Englanninkielistä turvallisuusalan tradenomitutkintoa opiskelevan Päivi Katajiston mielestä kiinnostavinta kurssilla oli luova ideointi. Englanninkielinen Design Sprint kurssi keräsi opiskelijoita eri aloilta, mikä teki ideoinnista erityisen hedelmällistä. 

”Kiinnostavinta oli ideoiden heittely. Ihan hullujakin ideoita pystyi heittelemään”, kuvailee Katajisto.

Katajisto kertoo, että opintojen tekeminen osana asiakasprojektia terästää opiskelijoiden paneutumista ja motivaatiota. Tulee tuntu, että tekee jotain konkreettista ja merkityksellistä.

Katajisto nostaa esille, että asiakasprojektit ovat tärkeää harjoitusta työelämää varten.

”Varsinkin opiskelijoille, jotka eivät vielä ole olleet työelämässä. Tällainen kurssi voi olla heille ensimmäinen asiakasprojekti, ja siten hyvin tärkeää tulevaisuuden kannalta”, pohtii Katajisto, joka itse työskentelee opiskelemallaan turvallisuusalalla.

 

Design Sprint –kurssia vetivät kesällä 2025 lehtorit Päivi Harmoinen, Risto Kiuru ja Marita Nikkinen.

Lisätietoja: