Hanke käynnistyy: Uutta tietoa sote-ammattilaisten koulutukseen, johtamiseen ja työtapoihin

​Vastauksia, toimintamalleja ja tietoa päättäjien tarpeisiin haetaan uudessa kolmivuotisessa tutkimus- ja kehittämishankkeessa: Osaavan työvoiman varmistaminen sosiaali- ja terveydenhuollon murroksessa (COPE).

Tutkimuksessa ovat mukana yhteisenä konsortiona Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Aalto-yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Laurea-ammattikorkeakoulu. Hanke on Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama.

Tulossa konkreettisia tuotoksia

Tavoitteena on tuottaa aineksia opetussuunnitelmiin ja oppisisältöihin, johtamismalleihin ja asiakaspalveluun. Osa tuloksista heijastunee osaksi lainsäädännön kehittämistä ja sen valmistelua.

Korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen lisäksi toteutuksessa painotetaan vuorovaikutusta alan toimijoiden kanssa sekä tiedon saamista päättäjien ja asianosaisten käyttöön helposti ja oikeaan aikaan.  Kehittämistyö tapahtuu tästä syystä yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon päättäjien, ammattilaisten, opettajien ja opiskelijoiden sekä johtajien kanssa useissa eri organisaatioissa.

Tutkimuksen johtajana toimii tutkimusprofessori Ilmo Keskimäki THL:stä.

Hän korostaa, että tutkimus on nyt hyvin ajankohtainen ajatellen sekä Suomen tilannetta että kansainvälisesti käytävää keskustelua. Sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksen taustalla vaikuttavat sote-uudistuksen lisäksi esimerkiksi lisääntyvät tehokkuusvaatimukset, ikääntyvä väestö ja maahanmuuttajien kasvava osuus sekä asiakkaina että työntekijöinä.

"Erityisen ilahtunut olen siitä, että tässä tutkimuksessa on henkilöstön vahvasti mukana, sillä henkilöstö on tärkein voimavara, siihen käytetään eniten rahaa ja sen avulla saadaan paras tulos", iloitsee Ilmo Keskimäki

"Tutkimuskonsortiossa on laajaa osaamista työyhteisöjen toiminnasta ja johtamisesta, digitalisaatiosta, koulutuksesta, maahanmuuttajakysymyksistä ja sosiaali- ja terveydenhuollosta. Hanke on monitieteinen ja hyödyntää erityyppisiä tutkimusmenetelmiä", kertoo Keskimäki.

Mukana viisi tutkimuskokonaisuutta

Hankkeessa kehitetään koulutuksen ja elinikäisen oppimisen menetelmiä. Samoin tutkitaan, miten voidaan parantaa maahanmuuttajien integroitumista suomalaiseen työelämään sekä lisätä mahdollisuuksia hyödyntää heidän osaamistaan ja taitojaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden hallinnon ja johtamisen kehittämiseen haetaan muutoksia. Digitalisaation haasteisiin etsitään ratkaisuja käyttäjälähtöisellä suunnittelulla ja innovatiivisilla työjärjestelyillä.

Aalto-yliopisto vastaa työpaketista, jonka tavoitteena on tutkia, miten terveydenhoidon ammattilaisia voidaan tukea digitalisaatiossa ja miten sähköisten palvelujen laatua voidaan parantaa kansalaisen näkökulmasta. Kokonaisuudesta vastaa tutkija on dosentti Sari Kujala.

Kompetenssia, päätöksentekoa ja elinikäistä oppimista tutkitaan Laurea-ammattikorkeakoulun johtamassa hankkeessa. Yliopettaja Soile Juujärvi vastaa toteutuksesta.

Hallintoon ja johtamiseen paneudutaan Kuopion yliopiston ja professori Vuokko Niirasen johtamassa hankkeessa. Tutkimuksessa analysoidaan erityyppisiä ja eri vaiheessa olevia sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiouudistuksia toiminnan ohjauksen ja johtamisen sekä työntekijöiden organisaatio-kansalaisuuden ja osaamisen johtamisen näkökulmasta. Tarkastelussa on myös sosiaali- ja terveydenhuoltoon kohdistuva valtionohjausta ja sen muutokset sekä ministeriöiden väliset suhteet sote-alan kehittämisessä.

THL vastaa kahdesta tutkimuksen osasta. Tutkimuspäällikkö Timo Sinervo vetää osuutta, jossa analysoidaan muuttuvaa työtä ja uudenlaisia osaamisen tarpeita, joita uudistuva sosiaali- ja terveydenhuolto edellyttää.  Tästä yhtenä esimerkkinä on integraatio.

Erikoistutkija Tarja Heponiemen johtamassa työpaketissa selvitetään maahanmuuttajien sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen tilaa sekä esitellään ja pilotoidaan hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien työssä tapahtuvan koulutuksen parantamisessa. Lisäksi selvitetään kulttuurisesti monimuotoisen työyhteisön toimintaa, haasteita ja johtamista.

Ilmo Keskimäki
tutkimusprofessori