iEER-hankkeessa tutustuttiin Uudenmaan yrittäjyysekosysteemiin

​iEER (Boosting innovative Entrepreneurial Ecosystem in Regions for Young Entrepreneurs) hankkeen tavoitteena on edistää eri toimijoiden yhteistyötä nuorten yrittäjyyden tukemiseksi sekä tehostaa alueiden innovaatio- ja kilpailukykyä parantamalla nuorille yrittäjille tarjottuja palveluja. Hankkeen toimijoita vieraili viime viikolla Helsingissä tutustumassa Uudenmaan alueen yrittäjyysekosysteemiin.

Uudenmaan liiton koordinoimaan iEER-hankkeeseen osallistuu myös Laurea-ammattikorkeakoulu. Muut partnerit ovat Puolasta, Romaniasta, Saksasta, Tanskasta, Italiasta, Ranskasta, Isosta-Britanniasta, Espanjasta ja Irlannista.

Yleiskatsaus yrittäjyyspalveluihin Uudellamaalla

iEER-hankkeen toimijoiden kolmipäiväinen Peer Review -vierailu Helsingissä käynnistyi tiistaina 29. marraskuuta Marian sairaalan entisissä tiloissa, joihin on noussut Helsingin uusin ja suurin startup-keskittymä Maria 0-1.

Tiistain ohjelma käynnistyi NewCo Helsingin palvelupäällikkö Teemu Polon alustuksella Helsingin ja Uudenmaan yrittäjyysekosysteemin erilaisista toimijoista. Tämän jälkeen esittelyssä olivat Tekes, Uudenmaan ELY-keskus sekä Uudenmaan liitto ja painopisteenä keskustelussa oli erityisesti kasvuyritysten rahoitus.

Iltapäivästä ohjelma jatkui Slush-tapahtuman side eventinä ja huomion keskipisteenä olivat erityisesti käytännönläheiset case-esittelyt. Esille pääsivät niin Aalto-yliopiston opiskelijoiden yrittäjyysyhteisö Aaltoes:n, Vantaalla toimiva yrityskiihdyttämö Turbiini kuin itse startup-yrittäjät. Laurealaista yrittäjyysosaamista edustivat Laurea-alumni, yrittäjä Simo Takanen, PuzzlePhone-puuhamies Alejandro Santacreu sekä Cuckoo Workoutin Veera Lehmonen ja Ida Mänty. Lisäksi äänen pääsivät Aaltoes:n puheenjohtaja sekä Turbiinin kautta startanneen Artic Robotics Oy.n Pauli Isoaho.

Päivän viimeisissä puheenvuoroissa aiheena oli tuleva maakuntauudistus ja sen vaikutukset yrittäjyyden edistämiseen. Maakuntauudistusta esitteli neuvotteleva virkamies Mikko Härkönen työ- ja elinkeinoministeriöstä. Näkökulman uudistukseen toi myös tanskalainen Helle Knudsen, joka kertoi Tanskan aluehallinnon uudistuksesta.

”Nuoret yrittäjät huomion keskipisteenä”

Suomalaisesta startup-kulttuurista ei tietenkään voi puhua ilman Slushia. Siksi myös iEER-toimijoilla oli Helsingin-vierailunsa aikana mahdollisuus tutustua Slush-tapahtumaan Messukeskuksessa.

Slushin yhteydessä keskiviikkona iEER-hanke järjesti lounastapaamisen Haaga-Helian Pasilan toimipisteessä Messukeskuksen naapurissa. Vieraaksi lounaalle saapui myös Euroopan alueiden komitean puheenjohtaja Markku Markkula.

Markkula painotti puheenvuorossaan julkisten toimijoiden merkityksestä yrittäjyyden edistämisessä Euroopassa.

- Yrittäjyys ja sen edistäminen on tärkeä osa työtäni alueiden komiteassa. Näenkin erittäin tärkeänä, että tässäkin hankkeessa keskitytään juuri nuorten yrittäjyyttä tukeviin palveluihin, Markkula sanoi.

Viimeksi muokattu 7.12.2016 15:07

​Euroopan alueiden komitean puheenjohtaja Markku Markkula vieraili iEER-hankkeen tapaamisessa Helsingissä.