Yrittäjyyttä ja stand-upia Alumniaamukahveilla

​​​​Liiketalouden alumnit ja opiskelijat kohtasivat Alumniaamukahveilla Hyvinkään kampuksella torstaina 20.10.2016. Puheenvuoroissaan alumnit kertoivat omista urapoluistaan mukaansa tempaavasti. He peräänkuuluttivat avointa mieltä ja rohkeutta mennä kohti asioita jotka kiinnostavat.  Opiskelusta kannattaa ottaa kaikki irti, sillä tarve tiedolle voi tulla vasta useiden vuosien kuluttua.

Alumnikoordinaattori Joonas Joutsen juonsi tapahtuman ja esitteli puhujat. Puhujina tapahtumassa toimivat Laureassa alumnikoordinaattorina toiminut ja nykyisin Nuori Yrittäjyys Ry:n ohjelmapäällikkönä työskentelevä Simo Takanen sekä yrittäjä Pirjo Kivistö. Alumniaamukahvien tavoitteena on kertoa opiskelijoille esimerkkejä siitä minkälaisiin työtehtäviin valmistumisen jälkeen voi työllistyä.

Tähtäin korkealla, mutta matkalla pitää olla hauskaa

Simo Takanen työskentelee Nuori Yrittäjyys ry​​​:ssä ja iltaisin hän keikkailee stand up -koomikkona. Takanen oli koko Laureassa opiskeluaikansa aktiivinen opiskelija, joka oli vahvasti mukana opiskelijatoiminnassa. Takanen kehottikin kuuntelijoita olemaan mahdollisimman avoimin mielin ja lähtemään rohkeasti mukaan kaikkeen mikä itseä kiinnostaa. Takasen sanoin ’’ Tähdätkää siihen, mitä olette ajatelleet ja suunnitelleet, mutta pitäkää matkalla myös hauskaa’’.

Takasen puhe oli mukaansatempaava ja viihdyttävä. Palaute yleisöltä oli positiivista ja komiikkatausta näkyi vahvasti esityksessä. Komiikkataustasta huolimatta Takanen kertoi, että esiintyminen jännittää aina ja sen vuoksi onkin hyvä, että Laureassa esiinnytään paljon.

Yrittäjyyden haasteita ja huippuhetkiä

Pirjo Kivistö on valmistunut Laureasta ja nykyään hän työskentelee yrittäjänä. Hänellä on kaksi yritystä; Point Production on keskittynyt erilaisten tapahtumien järjestämiseen ja Karisma puolestaan tuottaa erilaisia pelejä. Kivistö päätyi yrittäjäksi, koska halusi itse päättää mitä tehdä, milloin ja miten.

Kivistö kertoi puheenvuorossaan yrittäjyyden haasteista, mahdollisuuksista ja hyvistä puolista. Hänen mukaan yrittäjyydessä tärkeää on säilyttää alkuhuuma ja -jännitys. Tämän lisäksi yrittäjän tulisi sietää stressiä ja hallita omaa ajankäyttöä. Puheen lopuksi Kivistö kehotti ottamaan kaiken irti opiskelusta, sillä hyöty ja tarve saattaa tulla vasta 10 vuoden päästä.

Oman mausteensa tilaisuuteen toivat Laurean Tradenomiopiskelijat LATO ry:n jäsenhankinnan edustajat. He esittelivät toimintaansa ja kertoivat mitä hyötyjä LATO ry tarjoaa opiskelijajäsenilleen. Hyötyjä ovat esimerkiksi erilaiset opiskelijatapahtumat, etujen valvonta, erilaiset ura- ja koulutuspalvelut ja palkkaneuvonta. Yhteenvetona tapahtuma oli onnistunut ja tapahtumassa kuultiin mielenkiintoisia uratarinoita, jotka antoivat ajattelemisen aihetta kaikille osallistujille.

Yleisö koostui suurimmalta osalta aloittavista opiskelijoista, joiden palaute tilaisuudesta oli positiivista ja puhujista pidettiin. ​

Alumnien osaamista tiiviimmin osaksi opetusta

Laurean Alumnitoiminnan tehtävänä on palvella yli 22 000 Laureasta valmistunutta työelämänasiantuntijaa, sekä tuoda heitä mukaan opetukseen eli kehittämään Laurean tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Alumniaamukahvien tavoitteena on tuoda Laureasta valmistuneiden osaamista myös osaksi opetusta. Tilaisuuksia järjestetään Laurean eri kampuksilla kaksi kertaa lukuvuodessa.

Tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta Hyvinkään kampuksella vastasivat​ liiketalouden P2P-opiskelijatiimi. Tiimin jäseninä toimivat Oska Niiranen, Elena Nisula, Henna Siivonen, Christina Kurki, Harri Kaseva ja Anni Rinne.

Viimeksi muokattu 7.2.2017 14:00

​Kuvassa vasemmalta: alumnikoordinaattori Joonas Joutsen, alumni Simo Takanen, LATO ry:n edustajat Matilda Vaulasvirta ja Jere Nieminen.