Yrittäjyysleiri vie opiskelijat Cambridgeen

​Joukko neljän ammattikorkeakoulun opiskelijoita pääsi viime viikolla hiomaan liikeideoitaan maailmanluokan yrittäjyysvalmentajien kanssa Cambridge Venture Camp –leirillä. Kaksiviikkoisen leirin ensimmäinen osa järjestettiin Pyhtäällä 3.-7.11. Leiri jatkuu marraskuun lopulla, kun opiskelijat matkustavat tapaamaan yrittäjyyden huippuasiantuntijoita ja sijoittajia Cambridgeen, Isoon-Britanniaan.

Cambridge VentureCamp on vuodesta 2007 lähtien järjestetty yrittäjyysleiri, joka sai alkunsa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Cambridgen yliopiston yhteistyöstä. Tänä syksynä leirille osallistui yhteensä 41 opiskelijaa Laureasta sekä Hämeen, Lahden ja Kymenlaakson ammattikorkeakouluista.

Ensimmäisellä leiriviikolla opiskelijat pääsivät kehittämään omaa liikeideaansa ja valmistelemaan liiketoimintasuunnitelmaansa; mikä on heidän tuotteensa, kenelle sitä myydään ja miten tuote erottuu kilpailijoistaan. Opiskelijoiden apuna leirillä oli asiantuntijoita muun muassa Cambridgesta ja Aalto-yliopistosta.

Cambridgen viikolla 24.–29.11. yritysideat ottavat askeleen lähemmäs toteutusta, kun opiskelijat pääsevät tapaamaan mentoreita ja yrittäjiä Cambridgen yliopistossa, joka on yksi arvostetuimpia kasvuyrittäjyyden keskuksia Euroopassa. Leiri huipentuu tv-sarja Leijonan luolasta tuttuun tilaisuuteen, jossa kuusi lupaavinta opiskelijatiimiä pääsee esittelemään yritysideaansa sijoittajille.

Cambridge VentureCamp –yrittäjyysleirin järjestelyistä vastasivat tänä vuonna Laurea Entrepreneurship Society –yhdistys (LaureaES) ja Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy.

Opiskelijat ottavat kaiken irti ainutlaatuisesta tilaisuudesta

Cambridge Venture Campille osallistui tällä kertaa kahdeksan opiskelijaa Laureasta. Yksi heistä on Aarni Virtanen, kolmannen vuoden restonomiopiskelija Leppävaarasta.

- Liikeideani on perustaa Englantiin uudenlainen take away –puuroa myyvä pikaruokakonsepti, hän esittelee.
- Asun tällä hetkellä Englannissa ja olen huomannut, että siellä voisi olla hyvä markkinarako terveellisemmälle lounasvaihtoehdolle.

Aarni tekee parhaillaan myös opinnäytetyötään samasta aiheesta. Leirin ansiosta hän on päässyt kehittämään liikeideaansa erityisesti sen suhteen, miten konseptia voisi kasvattaa yksittäisestä ravintolasta entistä laajemmaksi.

- Leirillä myös pitchaus eli myyntipuheen pitäminen on ollut suuressa roolissa. Tästä onkin ollut minulle paljon hyötyä Cambridge-viikkoa varten, Aarni kertoo.
- Odotukset Cambridgen matkan osalta ovat muutenkin korkealla. Odotan innolla, että pääsen tapaamaan englantilaisia asiantuntijoita ja sijoittajia, ja kuulen mitä he ajattelevat ideastani.

Mukana leirillä olivat myös ensimmäistä vuottaan Otaniemessä liiketaloutta opiskelevat Linda Knuutila ja Lasse Lehtisalo. He ovat leirillä kehittämässä ideaansa ihmisen unta mittaavasta rannekkeesta. Linda ja Lasse ovat olleet erittäin tyytyväisiä muilta osallistujilta saamiinsa kommentteihin ja vinkkeihin. Samalla myös oma asenne yrittämistä kohtaan on kehittynyt.

- Leirin ansiosta tiedämme nyt paremmin, mitä yrittäjyys todella on, Linda Knuutila ja Lasse Lehtisalo kertovat.
- Yrittäjyys ei ole helppoa; pitää oppia pääsemään esteiden läpi ja yli.¨

Yrittäjyysleirin ensimmäisellä viikolla ohjaajana toiminut Fabian Sepulveda on huomannut selvää kehitystä leirille osallistuneissa opiskelijoissa. Aalto Ventures Program -verkostossa valmentajana toimiva Sepulveda on erityisen tyytyväinen siihen, miten innostuneita ja sitoutuneita opiskelijat ovat omiin liikeideoihinsa.

- Cambridge VentureCampin kaltainen leiri on ennen kaikkea inspiroiva ympäristö, joka auttaa opiskelijoita löytämään rohkeutta ja motivaatiota yrittäjyyteen, kertoo Aalto Ventures Program -verkostossa valmentajana toimiva Fabian Sepulveda, joka oli yksi ensimmäisen leiriviikon ohjaajista.
- Täällä opiskelijat saavat myös hyviä käytännön työkaluja, joiden avulla he voivat viedä ideaansa eteenpäin. Kolmas tärkeä tavoite leirillä on kehittää opiskelijoiden taitoa viestiä yritysideasta houkuttelevasti sijoittajille ja muille potentiaalisille kumppaneille, Sepulveda jatkaa.

Yrittäjyysleirit synnyttäneet lukuisia startuppeja

- Cambridge VentureCamp on näytellyt erittäin merkittävää roolia Laurean opiskelijayrittäjyyden edistämisessä jo kahdeksan vuoden ajan, kertoo yrittäjyys ja innovaatiopalveluista vastaava johtaja Antti Vettenranta Laurea-ammattikorkeakoulusta.
- Leireille osallistuneet opiskelijat ovat osoittautuneet hyvin aktiivisiksi uusien startup-yritysten perustamisessa ja ovat menestyneet erinomaisesti erilaisissa liikeidea- ja kasvuyrittäjyyskilpailuissa.

Vuosina 2007 - 2014 laurealaiset opiskelijayrittäjät ovat perustaneet yhteensä yli 150 startup–yritystä.

Vuoden 2015 aikana kaikki Laurean opiskelija ja kasvuyrittäjyyden edistämistoiminnot kootaan Laurea StartUp-sateenvarjon alle. Laurea StartUp kattaa muun muassa yrittäjyysvalmiuksien oppimisen, aktivoinnin ja verkostoitumisen. Lisäksi se pitää sisällään aloittaville startup-yrityksille suunnatut palvelut kuten Spinno Enterprise Centerin, joka palvelee erityisesti teknologia- ja osaamispohjaisia, nopeaan kasvuun tähtääviä startup-yrityksiä.

Viimeksi muokattu 20.3.2015 11:28

​Cambridge VentureCampille osallistuneita Laurean opiskelijoita. Linda Knuutila (vas.), Aarni Virtanen sekä Lasse Lehtisalo.