YAMK-restonomi Susanna: "Opinnäytetyöstä lähtölaukaus yrittäjyyteen"


YAMK-opinnäytetyö voi olla paljon muutakin kuin pelkkä lopputyö. Tuoreen YAMK-restonomin Susanna Järvenpään opinnäytetyöstä sai alkunsa aivan uusi palveluinnovaatio ja oman yritystoiminnan perusta.

Espoolainen Susanna Järvenpää on kaksinkertainen Laurean alumni. Hän valmistui alun perin Laureasta restonomiksi vuonna 2005. Työskenneltyään kymmenkunta vuotta matkailualalla maailmalla muun muassa kohdepäällikkönä hän palasi Suomeen ja aloitti palveluliiketoiminnan YAMK-opinnot. YAMK-restonomiksi hän valmistui helmikuussa 2015.

Vauhdikkaasti alkuun

- Ensimmäisen YAMK-opiskeluvuoden aikana sain loistavan idean uudesta palveluinnovaatiosta. Halusin kehittää matkanjärjestäjille mobiilisovelluksen – uuden tavan palvella asiakkaita kohteissa, Susanna esittelee.
- Alussa en edes ajatellut, että tästä tulee opinnäytetyöni. Ajattelin, että tämä on elämäni bisnesidea.

Susanna innostui välittömästi ideastaan ja pääsi nopeasti vauhtiin sen kanssa. Esiteltyään ideaansa ohjaajilleen Laureassa hän pääsi mukaan yrityshautomo Spinnoon. Loppuvuodesta 2013 Susanna sai rahoituksen idealleen ja pääsi toteuttamaan puolitoiminnallisen prototyypin palvelusta. Keväällä 2014 hän lähti testaamaan prototyyppiä Turkkiin ja selvittämään, mitä mieltä tulevat asiakkaat, matkailijat, ovat palvelusta.

- Turkista palattuani kokosin tutkimukseni. Tämä koko prosessi on ollut opinnäytetyöni, Järvenpää kertoo.

Syntyi opinnäytetyö nimeltään Uuden matkailupalvelun palvelumuotoilu – mobiilisovellus matkanjärjestäjille ja näiden asiakkaille.

Viimeisimpänä käänteenä projektissa Susanna tapasi kaksi yrittäjätuttavaansa, jotka kiinnostuivat ideasta. Susanna päätyi osakkaaksi heidän yritykseensä ja parhaillaan mobiilisovellusta valmistellaan lanseerauskuntoon. Koska palvelun sisältöä ei ole vielä julkistettu, ei Susanna opinnäytetyökään ole tällä hetkellä luettavissa.

”Kaikkea ei ole suinkaan vielä keksitty”

Opinnäytetyötä tehdessään Susanna huomasi, että alalla on valtava tarve uudenlaiselle ajattelulle. Asiakaskeskeisyys ja asiakkaan kokemus on kaikki kaikessa.

- Samalla koin ahaa-elämyksen, että kaikkea ei tässä maailmassa olekaan vielä keksitty. Asioita voidaan tehdä eri tavalla, kun vaan miettii asiaa asiakkaan arjen kautta, hän kertoo.
- Palvelumuotoilijoille toden totta riittää työsarkaa nyt ja tulevaisuudessa!

Kymmenen vuoden työrupeaman ja lasten kanssa kotona vietetyn vuoden jälkeen YAMK-opinnot tarjosivat Järvenpäälle hyvän tilaisuuden uuden innovaation kehittelyyn.

- Kohdepäällikkönä oli todella kiinni työssä 10 – 14 tuntia päivässä, kuutena päivänä viikossa. Siinä ei tullut mieleenkään miettiä uusia mobiilisovelluksia, Susanna naurahtaa.
- Opiskelun mukanaan tuoma uudenlainen ympäristö niin fyysisesti kuin henkisestikin tarjosi erinomaisen mahdollisuuden kehitellä uusia ideoita.

YAMK-opiskelu tarjoaa Susanna Järvenpään mielestä muutenkin hyvän mahdollisuuden uuteen alkuun. Usein YAMK-opintoja suoritetaan työn ohessa ja opinnäytetyön toimeksiantajana on oma työnantaja.

- Meidän ryhmässä kaikki eivät kuitenkaan suinkaan halunneet tehdä työtä omalle, tutulle yritykselle, Susanna kertoo.
- Moni näkee YAMK-opinnäytetyön mahdollisuutena päästä aivan uudenlaiselle urapolulle tutustumalla uuteen toimeksiantajaan tai toimialaan.


Viimeksi muokattu 7.3.2016 11:08

​Susanna Järvenpää.