Vuoden alumni 2017 Miia Keurulainen: ”alumnit opiskelijoiden tukena”

​Laurean Vuoden Alumni 2017 -palkinnon sai sosionomiksi Laureasta vuonna 2006 valmistunut Miia Keurulainen. Järjestöasiantuntijana ammattiliitto Tehyssä työskentelevä Keurulainen oli aktiivisesti mukana käynnistämässä alumnitoimintaa Laureassa:

”Hakiessani Laureaan opiskelemaan minulla oli pohjalla ravintola-alan myynti- ja asiakaspalvelun perustutkinto. Ammatinvalintapsykologi silloin sanoi minulle, että ”ethän sinä voi ammattikorkeakouluun hakea ilman ylioppilastutkintoa”. Siitäkös minä pohjalaisena oikein sisuunnuin; hain Laureaan ja pääsin varasijalta lopulta opiskelemaan.

Alun perin päädyin opiskelemaan sosiaalialaa, koska halusin auttaa ihmisiä. Erityisesti minua kiinnosti työskentely lasten ja nuorten parissa. Opiskellessani minulla oli tavoitteena päästä töihin lastensuojeluun ja niin kävikin. Sain vakituisen työpaikan lastensuojelusta jo opiskeluaikana.

Opiskeluajasta jäi erityisen hyvin mieleen yhteisöllisyys. Meitä aloitti Otaniemessä sosiaalialan opintoja reilun 40 hengen ryhmä ja meistä hitsautui opintojen aikana todella tiivis ryhmä.”

Järjestötyö vie mukanaan

”Lähdin jo toisena opiskeluvuotena mukaan opiskelijakunnan toimintaan ja toimin tiiviisti mukana Laureamkon hallituksessa opintojeni loppuun asti. Opiskelijakuntatoiminta oli ehdottomasti opintojen suola. Laureamkossa toimiminen opetti minulle myös paljon yhdistystoiminnasta. Ilman sitä kokemusta en olisi varmasti päätynyt järjestökentälle töihin.

Työskenneltyäni vuoden verran lastensuojelussa minua kannustettiin hakemaan töihin Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyyn. Pääsinkin sinne töihin ja vastasin siellä opiskelija- ja nuorisotoiminnasta neljän vuoden ajan ennen kuin siirryin nykyiseen työpaikkaani sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyyn.

Ihmisten auttaminen on keskeisessä osassa myös työssä ammattijärjestössä. Ihmiset ovat usein liittoon yhteydessä silloin, kun he tarvitsevat apua työelämässä. Vastaan järjestöasiantuntijana muun muassa Sosiaalialan opintopäivistä Tehyssä ja oma kokemus sosiaalialasta auttaa minua työssäni. ”

Alumnitoiminta vauhtiin

”Opiskelijakuntatoiminta Laureassa vei minut mukaan myös alumnitoimintaan. Meillä oli Laureamkon toiminnassa silloin mukana aivan mahtava porukka, joka sitten valmistui myös samaan aikaan. Halusimme jatkaa tätä kivaa yhteistä tekemistä huolimatta siitä, että olimmekin kaikki jo siirtyneet työelämään. Alumniyhdistys oli silloin jo Laureassa ollut olemassa, mutta halusimme kehittää alumnitoimintaa eteenpäin.

Tavoitteenamme oli silloin, että opiskelijoita ja alumneja saataisiin tuotua enemmän yhteen. Silloin alkoi perinne siitä, että myös alumnit osallistuvat opiskelijakunnan vuosijuhlaan. Myös Suuri Alumni-ilta ja Vuoden Alumni -palkinto saivat silloin alkunsa. On hienoa nähdä, että nämä alumniperinteet jatkuvat edelleen ja alumnitoiminta kehittyy edelleen Laureassa.

Nyt ympyrä sitten sulkeutui, kun minut palkittiin Vuoden Alumnina. Vaikka palkinto nyt myönnettiinkin minulle, niin tämä palkinto on ehdottomasti tunnustus ja kunnianosoitus kaikille niille ihmisille, jotka olivat mukana alumnitoimintaa käynnistämässä.”

Alumnitoiminta antaa paljon takaisin

”Olen käynyt useasti luennoimassa omasta urapolustani nykyisille Laurean sosionomiopiskelijoille ja monet heistä ovatkin kiinnostuneet työstä järjestösektorilla. Eihän minulla itsellänikään ollut tietoa tällaisesta vaihtoehdosta silloin, kun itse opiskelin. Siksi myös kannustan opiskelijoita aina pitämään erilaisia ovia avoinna ja tarttumaan eteen tuleviin mahdollisuuksiin - koskaan ei tiedä, mitä näiden ovien takaa löytyy.

Samalla haluaisin kannustaa kaikkia alumneja mukaan alumnitoimintaan ja -tapahtumiin sekä luennoimaan opiskelijoille. Meillä alumneilla on arvokasta kokemusta työelämästä ja voimme auttaa todella paljon nykyisiä opiskelijoita.

Kun käy puhumassa opiskelijoille, niin siellä tulee aina vastaan uusia kysymyksiä, jotka pistävät miettimään omaa työtään aivan uudesta näkökulmasta. Jokainen tietää, että kun tekee samaa työtä pitkään, niin helposti urautuu vanhoihin ajatuksiin. Tuoreiden opiskelijoiden kysymykset ovat se palkinto, minkä alumnina saa. Kun he innostuvat omasta urapolustani, niin herää itsekin aina ajattelemaan, että ’kylläpä minulla tosiaankin on kiva työ’.”

Laurean Vuoden Alumni -palkinto on jaettu vuodesta 2008 lähtien. Tämän vuoden palkinnon saaja julkistetaan Laurean Suuressa alumni-illassa tiistaina 22. toukokuuta. Aiempiin Vuoden Alumni -palkinnon saajiin voi tutustua tästä linkistä.

Viimeksi muokattu 15.5.2018 14:46