USCO Hackathon: 12 tuntia ja 18 uutta palveluideaa

​Mitä tapahtuu, kun 18 luovaa, eri alojen ammattilaisista koostuvaa tiimiä kokoontuu työskentelemään yhdessä intensiivisesti 12 tunnin ajan? Tiistaina 10.10. Leppävaarassa järjestetyssä USCO Hackathonissa syntyi 18 uutta palveluinnovaatiota helpottamaan suomalaisten arkea. Tapahtuma oli osa Suomi100-juhlavuoden ohjelmaa.

Uudenlaisia palveluja 100-vuotiaalle Suomelle

Perinteisesti hackathon tarkoittaa tapahtumaa, jossa joukko startup-yrityksiä ja innokkaita kehittäjä kokoontuu tietyksi ajaksi työstämään ratkaisuja ennaltamääritettyyn kehittämishaasteeseen. USCO Hackathonissa tiimeille sen sijaan annettiin vapaammat kädet, kun lähtökohtana olivat ihmiset ja heidän arkielämän tarpeet.

Palvelumuotoilun keinoin USCO Hackathonissa kehitettiin uudenlaisia palveluja tulevaisuuden Suomelle. Palvelujen kehitystyössä keskityttiin erityisesti asiakasymmärrykseen ja työskentelyn pohjana tapahtumassa toimivat Laurean YAMK-opiskelijoiden toteuttamat kahdeksan asiakaspersoonaa. Laurealaiset YAMK-opiskelijat myös toimivat kunkin 18 tiimin fasilitoijana päivän ajan.

USCO hackathon oli osa Laurean ja Tampereen yliopiston toteuttamaa USCO-hanketta, jossa on mukana 8 suomalaista organisaatiota: Danske Bank, Fennia, Humap, Isännöintiverkko, Kesko, Keva, Silta ja Verohallinto.

Tiistain hackathoniin oli hankkeen kumppaniorganisaatioiden henkilöstön lisäksi kutsuttu mukaan myös startup-yrityksiä sekä muita yhteiskehittämisestä kiinnostuneita. Kaikkiaan hackathoniin osallistui noin 170 henkilöä.

Idearikkaat kehittäjät yhteen

USCO Hackathonin priimusmoottorina ja pääsponsorina toimi Danske Bank:

- Halusimme Suomi100-hengessä tehdä tempauksen, jolla kehitettäisiin suomalaisia palveluja. Kutsuimme mukaan muut USCO-hankkeen organisaatiot ja he innostuivat valtavasti, kuvaili hackathonin lähtökohtaa Danske Bankin Suomen henkilöasiakkaiden liiketoiminnasta vastaava johtaja Rami Tättilä.

Tiistaiaamupäivänä tiimien aloitellessa 12-tuntista urakkaansa Tättilä toivoi, että hackathon toimisi osallistujille innostava esimerkkinä siitä, mitä tapahtuu idearikkaiden ihmisten kokoontuessa yhteen:

- Toivon näkeväni täällä hackathonissa sitä, että ihmiset lähtevät avoimin mielin kehittämään palveluja, hän sanoi.
- Tämä on toivottavasti myös kaikille oppimiskokemus, josta jokainen osallistuja saa mukaansa välineitä palvelumuotoilun hyödyntämiseen omassa työssään. Siksi meiltä Danske Bankistakin on täällä paljon ihmisiä mukana.

Yhteiskehittämisessä on voimaa

- Innoissaan ja avoimilla mielin tulimme tänään aamulla tänne hackathoniin katsomaan, millaista työskentely tällaisessa tapahtumassa oikein on. Tämä on ollut positiivinen kokemus, kuvailevat hackathoniin osallistuneet Meri Laine Verohallinnosta sekä Tuomas Aho ja Jouni Tirkkonen Danske Bankista.

Kolmikko oli mukana tiimissä, joka kehitti päivän aikana digitaalista sovellusta helpottamaan ihmisten elämää tarjoamalla apua arkiaskareisiin, kuten siivoukseen, kotipalveluihin ja kiinteistöhuoltoon. Kun idean kehittämisessä lähdettiin aamulla nollapisteestä, mahtui tiimin päivään niin onnistumisia kuin haastavampiakin hetkiä.

- Päivä on pitänyt sisällään niin luomisen tuskaa kuin onnistumisen elämyksiäkin. Alkuun pääsimme hyvin, mutta kovasti töitä piti tehdä varsinkin silloin, kun valitsimme lopullista toteuttavaa ideaamme, ja kun ryhdyimme sorvaamaan sitä konkreettiseksi palveluksi, Jouni Tirkkonen kertoi.

Päivä tarjosi osallistujille myös oivalluksia yhteiskehittämisen mahdollisuuksista:

- On ollut huikeaa huomata, miten entuudestaan toisilleen tuntemattomat ihmiset työstävät yhteistä ideaa ja tuovat mukaan omat näkökulmansa ja ratkaisunsa, Tuomas Aho tiivisti.

12-tunnin vauhdikas hackathon-päivä saatiin päätökseen tiistai-iltana. Tiimit pitchasivat kehittämänsä ideat tapahtuman asiantuntijaraadille, joka valitsi 18 idean joukosta lupaavimman idean.

Lue lisää USCO Hackathonista ja hankkeesta osoitteesta www.uscoproject.fi. Hackathonin tunnelmiin voi tutustua myös Twitteristä tunnisteella #uscohack.

Viimeksi muokattu 12.10.2017 12:02