The Mark Challenge: millaista on tämän päivän luksus?

​The Mark Challenge on kansainvälinen luksus- ja premium -palveluinnovaatioihin ja -liiketoimintamalleihin painottuva kilpailu, jonka finaali järjestetään keväällä 2018 Monacossa. Laurea järjestää korkeakouluopiskelijoille suunnatun kilpailun Suomen osakilpailun.

Joukko Laurean YAMK-opiskelijoita osallistuu syksyn aikana The Mark Challenge -opintokokonaisuuteen, jossa he osallistuvat valmennustilaisuuksiin ja työstävät pienryhmissä kilpailuehdotuksia kilpailuun. Suomen osakilpailu huipentuu tammikuussa, kun opiskelijat pitchaavat kilpailuehdotuksiaan arvovaltaiselle tuomaristolle.

Suomen kilpailun tuomaristoon kuuluvat muun muassa toimitusjohtaja Laila Snellmann, suomalaisen luksusliiketoiminnan kehittäjät ja kouluttajat Kristiina Palmgren ja Satu Väkiparta sekä Laurean alumni, konsultti ja tietokirjailija Jukka Aminoff.

The Mark Challenge käynnistyi Laureassa torstaina 12. lokakuuta, kun projektin opiskelijat ja ohjaavat opettajat kokoontuivat Tikkurilan kampukselle järjestettyyn kick off -tilaisuuteen. Avaustilaisuudessa kuultiin kisan tuomaristoon kuuluvia Kristiina Palmgrenia ja Satu Väkipartaa, jotka johdattelivat opiskelijoita kilpailun teemaan.

Palmgren ja Väkiparta ovat jo pitkään tutkineet suomalaista luksusliiketoimintaa ja kirjoittaneet aiheesta vuonna 2016 ilmestyneen kirjan Luksus - suomalainen osaaminen kilpailuetuna. Torstain esityksessään he kannustivat opiskelijoita miettimään, millaista on tämän päivän suomailainen luksus:

- Suomessa on paljon luksusta, mutta se pitää vain osata tunnistaa, he totesivat.
- Suomalaisen luksuksen pohja on tähän asti ollut insinööritaloudessa, kuten hisseissä ja laivoissa. Tulevaisuuden luksus on kuitenkin entistä enemmän elämyksissä ja palveluissa - ja niissä Suomella on paljon voitettavaa.

Kilpailun yhteyshenkilönä Laureassa toimivan yliopettaja Maria Ekströmin mielestä luksus on käsitteenä mielenkiintoinen ja monitahoinen:

- Luksustuotteilla ei pyritä suuriin markkinaosuuksiin, mikä tuo asiaan ekologisen näkökulman. Palveluiden myyntiä tarkasteltaessa luksus saa toisenlaisen vivahteen; silloin voidaan puhua luksusasenteesta tai premium-kulttuurista, Ekström kuvailee.

The Mark Challenge -kilpailu järjestetään tänä vuonna viidennettä kertaa. Viime vuonna Monacon yliopiston organisoimaan kilpailuun osallistui 75 tiimiä 16 eri maasta. Lue lisää kilpailun verkkosivuilta www.themarkchallenge.com

Viimeksi muokattu 17.10.2017 12:00

​Suomalaisen luksusliiketoiminnan kehittäjät ja kouluttajat Kristiina Palmgren ja Satu Väkiparta vierailivat Tikkurilan kampuksella The Mark Challenge -opintokokonaisuuden avauksessa.