“Suomalaisissa kouluissa sovelletaan hyvin digitaalisia välineitä”


​Laurean koordinoima ja yhdessä Turun yliopiston sekä kolmen intialaisen yliopiston kanssa toteutettu kehittämishanke FINDIgATE eli Finnish and Indian Wellbeing through Education jatkui toukokuussa. Hankkeen intensiivijaksolle Suomessa osallistui kaikkiaan 15 opettajaa sekä opiskelijaa Intiasta ja he vierailivat tutustumassa suomalaiseen koulujärjestelmään.
Yksivuotisen hankkeen ensimmäinen intensiivikurssi järjestettiin Intiassa tammikuussa, kun laurealaiset YAMK-opiskelijat vierailivat kolmessa intialaisessa kaupungissa.

Hankkeen intialaiset kumppaniyliopistot ovat Indian Institute of Technology Kanpurista, KIIT University Bhubaneswarista ja Loyola College Chennaista.

Opintovierailuja päiväkoteihin ja kouluihin

Kaksiviikkoinen intensiivijakso käynnistyi ensin Turussa, jossa ohjelmassa oli opintovierailuja päiväkoteihin ja kouluihin. Turussa pidettiin myös seminaareja, joissa hankkeessa mukana olevat opiskelijat esittelivät opinnäytetöitään. 

Toinen intensiiviviikko Laureassa jatkoi samalla teemalla, opiskelijat pääsivät tutustumaan mm. Järvenpään liikuntapainotteiseen päiväkotiin sekä Vantaan kaupungin päiväkoteihin. Päiväkotivierailuilla tutustuttiin suomalaiseen varhaiskasvatusjärjestään samalla kun opiskelijat keräsivät tutkimusaineistoa graduihinsa.

- Tämä on ollut todella mielenkiintoinen kokemus meille, kuvaili tunnelmiaan Suomen vierailunsa viimeisinä päivinä intialainen Anwesh Mishra, joka opiskelee tietotekniikkaa KIIT Universityssä.
- Suomalainen koulujärjestelmä on yksi maailman parhaista, joten tänne tullessamme halusimme selvittää, millaiset asiat tekevät siitä niin hyvän. Ja koska opiskelen tietotekniikkaa, halusin perehtyä siihen, miten digitaalisuutta hyödynnetään kouluissa.

Mishra vieraili Suomen-matkan aikana päiväkodeissa, alakouluissa ja yläkouluissa Raumalla sekä Vantaalla. Intialainen koulu on hänen mukaansa hyvin teoreettinen, joten Suomessa hän kiinnitti huomiota erityisesti käytännönläheisempiin opiskelutapoihin.

- Pääsin esimerkiksi näkemään, miten koulujen opetuksessa hyödynnettiin tabletteja ja niiden vuorovaikutteisia sovelluksia - eikä pelkästään käytetty niitä lukemiseen, hän kuvailee.

”Opiskelijat jakavat eteenpäin oppeja Suomesta”

Anwesh Mishran yliopisto KIIT University on kaakkois-Intiassa sijaitsevassa Odishan osavaltiossa toimiva yksityinen yliopisto. Monialaisessa yliopistossa on yhteensä 23 tiedekuntaa ja yli 20 000 opiskelijaa.

FINDIgATE-hankkeen yhteyshenkilönä KIIT Universityn puolelta toimi professori Puspalata Pattojoshi, joka toimii myös soveltavan tieteen tiedekunnan dekaanina.

- Tämän kaltainen vierailu Suomessa on erinomainen mahdollisuus meidän opiskelijoille nähdä ja analysoida hyviä käytäntöjä, mitä Suomen kaltaisessa hyvin kehittyneessä maassa on käytössä koulutuksen ja lasten hyvinvoinnin alueella, hän kuvaili Suomen-vierailun merkitystä opiskelijoille.
- Edelleen, koska meillä on niin suuri opiskelijamassa, opiskelijamme voivat jakaa eteenpäin näitä oppeja. Näin voimme todella saada aikaan muutosta yhteiskunnassa.

Vuoden mittainen FINDIgATE-hanke on nyt loppusuoralla. Laurean yhteistyö intialaisten yliopistojen kanssa on kuitenkin vasta alussa, sillä kahden viikon yhteinen intensiivikurssi synnytti monta uutta ideaa joita lähdetään nyt viemään eteenpäin.


Lue myös:
YAMK-opiskelijat tutkivat lasten hyvinvointia Intiassa osana FINDIgATE-hanketta


Viimeksi muokattu 9.6.2017 13:15

​FINDIgATE-hankkeen osallistujia yhteiskuvassa Laurean Tikkurilan kampuksella.