Startup Refugees pop up-ravintola hurmasi Tikkurilassa

​Keskiviikkona 22. marraskuuta Tikkurilan kampukselle tuli ruokaa tekemään Middle feast-niminen tiimi. He ovat kotoisin Irakista ja ovat toimineet Middle feast nimellä noin kuusi kuukautta. He ovat olleet aiemmin mm. Flow-festivaaleilla myymässä ruokaa. He saavat lainata rahaa eri yrityksiltä ja ostavat rahoilla tarvikkeet ruokaan tukusta. Ravintolan tuotoilla he maksavat takaisin velkansa ja loput rahat he saavat pitää.

Middle Feast säästää rahaa ruokavaunuun, josta voisivat myydä ruokaa vakituisesti. Middle Feastille tärkeintä projektissa on kuitenkin se, ettei tarvitse vain istua työttömänä ja olla tekemättä mitään. Meillä oli Hyvinvointi ja osallisuus – opintojaksolla ruoka-apu tehtävä ja opettajamme Eeva Soikkeli ehdotti meille tätä projektia. Meistä se kuulosti mielenkiintoiselta, joten halusimme lähteä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan projektia. Meillä ei ollut aiempaa kokemusta vastaavanlaisesta
projektityöskentelystä ja lähdimme toteuttamaan projektia vain idean pohjalta. Kokonaisuudessaan projekti on ollut todella opettava ja mieleenpainuva.

Kaikki ei käynyt ihan helposti, vaan suunnittelun edetessä koimme muutaman vastoinkäymisen. Halusimme kuitenkin viedä projektin loppuun asti ja lopulta kaikki ongelmat ratkesivat yhteistyön avulla.

Saavuimme aamulla 22.11. koululle valmistelemaan mainoksia, tutustumaan Middle feast-tiimiin, auttamaan käytännönjärjestelyissä sekä suunnittelemaan projektin raportointia. Meistä oli mielenkiintoista seurata Middle feastin yhteishenkeä ja ruuan valmistusta. Ravintolapäivä sujui hienosti, kävijöitä oli odotettua enemmän ja ruoka loppui jo puolenpäivän jälkeen. Onneksi asiakkaatkin loppuivat samaan syssyyn, eikä kukaan jäänyt ilman ruokaa.

Pyysimme ruokailijoita jättämään palautelapun ruokailun päätteeksi ja palautteet olivat ainoastaan positiivisia. Kävijät kehuivat maistuvaa ruokaa, hyväntuulista ja ystävällistä Middle Feastia sekä hyvää ilmapiiriä, joka vallitsi pop up –ravintolassa. Makumatka oli onnistunut.

Startup Refugees on voittoa tavoittelematon yksityinen vapaaehtoisverkosto, joka tukee aktiivisten turvapaikanhakijoiden yrittäjyyttä, työllistymistä ja ammattitaitoa. Startup Refugeesin tärkeimmät tavoitteet ovat:

1. Kaikkien turvapaikanhakijoiden ammattitaito kartoitetaan jo vastaanottokeskuksessa
  2. Ammattitaitoisten turvapaikanhakijoiden annetaan toimia vastaanottokeskuksissa vapaaehtoisina työntekijöinä muiden asukkaiden hyväksi
  3. Yrittäjätaustaisille tai muuten aktiivisille turvapaikanhakijoille tarjotaan suomalaisten yksityisten yritysten, ihmisten tai järjestöjen toimesta tietoa, työvälineitä, vapaaehtoistoimintaa, koulutusta, harjoittelu-, työ- tai opiskelupaikkoja, jotta he voisivat työllistyä tai ryhtyä yrittäjiksi aloilla, joilla tarvitaan tekijöitä tai uusia yrityksiä.
  4. Maahanmuuttajien ammatillinen osaaminen tulee ottaa huomioon asuinpaikkaa päätettäessä.

Lue lisää https://startuprefugees.com/

Artikkelin kirjoittivat sosionomiopiskelijat Anniina Saarivaara, Eveliina Rehula, Milja Oikarinen ja Taru Myller

Viimeksi muokattu 5.12.2017 8:47