Service Day kokosi palvelututkimuksen ja -muotoilun asiantuntijat Tikkurilaan

​Yli 100 suomalaista palvelumuotoilun ja -tutkimuksen asiantuntijaa kokoontui torstaina 4. toukokuutta Tikkurilan kampukselle, jossa järjestettiin vuosittainen Service Day -tapahtuma. Tänä vuonna tapahtuma oli osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa ja teemana oli ”Voi hyvin Suomi!”.

Miltä tulevaisuuden hyvinvointipalvelu näyttää? Miten palvelujen muotoilua tehdään, ja miten palvelut ovat suomalaisten hyvinvointia parantaneet? Muun muassa näihin kysymyksiin pohdittiin vastauksia Service Day -tapahtumapäivän ohjelmassa, joka koostui asiantuntijoiden luennoista ja käytännön työpajoista.

Työpajoissa kiinni palvelumuotoilun menetelmiin

Puhujavieraina kuultiin muun muassa hyvinvoinnin palveluoperaattori Madis Tiikia Sitrasta, kirkkososiologian professori Anne Birgitta Pessia Helsingin yliopistosta sekä markkinoinnin professori Tore Strandvikia Hankenista.

Iltapäivällä Service Dayn osallistujat saivat työpajoissa mahdollisuuden kokeilla palvelumuotoilua käytännössä. Palvelumuotoilutoimistojen Ixonos, Kuudes Helsinki ja Silver Planet vetämissä työpajoissa työstettiin oikeita yhteiskunnan hyvinvointihaasteita palvelumuotoilun menetelmiä. Työpajoissa kehitettiin muun muassa ratkaisuja siihen, miten kodin ja koulun paremmalla vuorovaikutuksella voitaisiin edistää koululaisten hyvinvointia.

Palvelututkimuksen ja -muotoilun asiantuntijat yhdessä

Nyt viidettä kertaa pidetyn Service Dayn järjesti palvelututkimuksen yhdistys Finnish Service Alliance yhteistyössä Service Design Network Finlandin ja Laurean kanssa. Kumppaneina toimivat lisäksi palvelumuotoilutoimistot sekä Tekes. Finnish Service Alliancen (FSA) puheenjohtajana toimiva Leena Alakoski oli tyytyväinen tapahtuman onnistumiseen.

- Paljon kiitosta on tullut osallistujilta, että puheenvuorot olivat ehdottomasti huipputasoa, hän kertoi tapahtuman päätyttyä.
- Tänä vuonna tapahtuman keräsi yhteen sekä palvelututkijoita että palvelumuotoilijoita.  Puheenvuoroissa paneuduttiinkin paitsi palvelututkimukseen johtamisen ja yrityksen strategian kannalta, mutta myös palvelujen kehittämiseen.

Vuoden 2017 palveluteko -äänestys käyntiin

Torstain Service Dayn yhteydessä käynnistettiin myös Vuoden 2017 palveluteko -äänestys. Äänestyksessä kuka tahansa voi ehdottaa erityisen hienoa suomalaista palvelutekoa tai -innovaatiota.

- Palvelut vaikuttavat jokaisen suomalaisen arkeen ja hyvinvointiin. Vuosittain jaettavilla palkinnoilla Finnish Service Alliance haluaa nostaa esille menestyksekkäitä palvelujen uudistajia sekä korostaa palveluinnovaatioiden merkitystä yhteiskunnalle ja yritysten menestymiselle”, sanoo Leena Alakoski, FSA:n puheenjohtaja Leena Alakoski kuvailee.

Oman ehdotuksensa vuoden palveluteoksi voi jättää FSA:n verkkosivuilla. Samalla käynnistyvät myös Vuoden palvelututkielma ja Vuoden palveluaiheinen väitöskirja -kilpailut.

Viimeksi muokattu 5.5.2017 15:35

​Service Dayn työpajoissa osallistujat pääsivät työstämään hyvinvointihaasteita palvelumuotoilun menelmiä käyttäen.