Restonomeille huipputason catering-oppia

​Laurean toisen ja kolmannen vuoden restonomiopiskelijoiden opintojaksolla vieraili perjantaina alan ammattilainen maailman huipulta. Vierailevana luennoitsijana Leppävaarassa kuultiin nimittäin Fazer Food Servicellä tuotekehityspäällikkönä työskentelevää Karri Käkeä.

Tuotekehitystyön ohessa Karri Käki toimi myös Fazer Culinary Team Finland -joukkueen managerina, joka voitti historiallisesti kultaa lokakuun lopussa järjestettyjen kokkiolympialaisten catering-sarjassa. Tänä vuonna Saksan Erfurtissa pidetyt kokkiolympialaiset on neljän vuoden välein järjestettävä maailman suurin ruoka-alan kilpailu.

”Tuotekehityksessä tärkeää pysyä kiinni asiakkaiden arjessa”

Karri Käen luennon aiheena oli tuotekehitys. Hän esitteli opiskelijoille muun muassa sitä, miten tuotekehitystä tehdään Fazer Food Servicellä, joka tarjoaa ruokapalveluja Pohjoismaissa yli tuhannessa ravintolassa.

- Tuotekehitysprosessi kestää meillä lyhimmilläänkin kokonaisen vuoden verran. Prosessi pitää sisällään muun muassa lukuisia kokeilu- ja testikierroksia niin ammattilaisten kuin kuluttajaraatienkin kanssa, hän kertoi.

Fazer tuottaa ruokailupalveluja niin henkilöstö- kuin opiskelijaravintoloissa kuin myös suurtapahtumissa ja -tilaisuuksissa. Tämä asettaa tuotekehitystyölle lukuisia reunaehtoja, kuten annoksen hinnan, pakkaamisen ja säilyvyyden. Samalla asiakkaita kiinnostaa maun lisäksi terveellisyys, alkuperä ja eettisyys.

- Tuotekehitystä tehtäessä on myös tärkeää pysyä mukana trendeissä. Olennaista on pysyä tiiviisti kiinni asiakkaiden arjessa ja sen muutoksissa, Karri Käki painotti.

Tuotekehitys vaatii kärsivällisyyttä

- On minusta erittäin olennaista, että tuotekehitys on mukana koulutuksessa. On iso merkitys, että opiskelijat ymmärtävät, mitä se vaatii ja miten tärkeä osa alan ammattilaisen työtä se on, Karri Käki kuvaili tuotekehityksen merkitystä catering-alan ammattilaiselle luentonsa jälkeen.

Tuotekehitystä tehtäessä on Käen mielestä osattava sietää keskeneräisyyttä ja epätäydellisyyttä sekä ymmärrettävä, että tuotekehitys vie paljon aikaa. Samalla myös kokenut ammattilainenkin kohtaa tilanteita, joissa omat taidot loppuvat kesken.

- Jos yhdellä sanalla pitäisi kuvailla tuotekehityksen vaatimia ominaisuuksia, niin se sana olisi kärsivällisyys, hän tiivistää.

Karri Käen tuotekehitysluento oli osa Laurean matkailu- ja palveluliiketoiminnan restonomiopiskelijoiden Ruoka- ja juomakulttuuri -opintojaksoa. Opintojakson aikana opiskelijat toteuttavat uudenlaisia makuelämyksiä tarjoavan tilaisuuden toimeksiantajille Unilever Food Solutionsille ja Nespressolle.

Lue lisää Fazer Culinary Team Finlandin menestyksestä Erfurtin kokkiolympialaisissa Fazer Amican verkkosivuilta.

Viimeksi muokattu 14.11.2016 12:11

​Karri Käki.