Päätöksenteon ilmiöt -seminaari pureutuu käyttäytymistaloustieteeseen

​Millaisia poikkeamia ihmisten luonnollisissa päätöksenteon malleissa on esimerkiksi sijoituspäätöksiä tehdessä? Miten toiminta poikkeaa objektiivisesti arvioiden järkevimmästä toimintatavasta, ja miten päätöksentekoa ohjaavia malleja voidaan soveltaa johtamisessa, palvelujen kehittämisessä ja asiakkaiden kohtaamisessa?

Muun muassa näitä asioita käsitellään Laureassa lokakuussa järjestettävässä Päätöksenteon ilmiöt -seminaarissa, joka tuo Tikkurilan kampuksella joukon alan kansainvälisiä huippututkijoita. Keynote-puhujana kuullaan VU Amsterdam - yliopiston professoria Martijn van den Assemia, joka esittelee taloustieteen Nobel-voittaja Richard Thalerin elämäntyötä sekä käyttäytymistaloustieteen tutkimustyötä, joita hän on tehnyt yhteistyössä Thalerin kanssa.

-    Thaler ja van den Assem ovat tutkineet muun muassa Ota tai jätä (Deal or no deal) –TV-ohjelman osallistujien päätöskäyttäytymistä. Miten esimerkiksi juuri koettu suuri tappikokemus vaikuttaa päätöksentekijän riskinottoon, kuvailee seminaarin järjestäjä, yliopettaja Kaisa Hytönen Laureasta.
-    Hollannissa ollaan tämän alan tutkimuksessa erittäin pitkällä. Ylipäänsä Euroopassa kiinnostus käyttäytymistaloustiedettä kohtaan on suurta - myös yritysmaailmassa.

Yksi esimerkki on Isossa-Britanniassa toimiva ’The Behavioural Insights Team’, joka perustettiin pääministeri James Cameronin toimesta. Ryhmä puuttui hallinnon tunnistamiin ongelmakohtiin tekemällä käyttäytymistaloustieteen termein niin sanottuja ”tuuppauksia” ja sai merkittäviä taloudellisia säästöjä aikaan. Esimerkiksi kansalaisten muistuttamista rästivelkojen takaisinmaksusta saatiin pienillä muutoksilla kehitettyä.

Professori Martijn van den Assemin lisäksi seminaarin muina puhujina kuullaan Aalto-yliopiston rahoituksen apulaisprofessoria, saksalaista Michael Ungeheueria sekä yhdysvaltalaista sosiaalipsykologian tutkijaa Keegan Knittlea Helsingin yliopistosta. Seminaari-iltapäivän puheenjohtajana toimii Markus Kanerva Ajatushautomo Tänkistä.

Nyt toista kertaa järjestettävä seminaari linkittyy läheisesti Laureassa toteutettavaan Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -YAMK-koulutukseen. Professori van den Assem myös vierailee opettajana Laurean YAMK-koulutuksessa.

Kaikille avoin Päätöksenteon ilmiöt -seminaari järjestetään Tikkurilan kampuksella maanantaina 15.10. klo 13.00 - 15.30. Tutustu tarkemmin seminaarin ohjelmaan ja ilmoittaudu tilaisuuteen viimeistään 7. lokakuuta tästä linkistä. Seminaari järjestetään englanniksi.

Kaisa Hytönen
Yliopettaja, Laurea-ammattikorkeakoulu