Omatoimimatkailija hyppää pois oravanpyörästä lomaillessaan liikuntakeskuksessa


​Omatoimimatkailija valitsee liikuntakeskuksen matkakohteekseen irtautuakseen arjesta. Valmis ruokapöytä, kiireettömyys sekä runsaat harrastusmahdollisuudet saavat omatoimimatkailijan valitsemaan lomakohteekseen liikuntakeskuksen. Omatoimimatkailija haluaa hoitaa terveyttään ja saada vinkkejä sen ylläpitämiseen, mutta samanaikaisesti irrottautua arjesta valmiin ruokapöydän äärellä.

Peruspalvelut kuntoon

Opinnäyteyön tavoitteena on kehittää omatoimimatkailua suomalaisessa Liikuntakeskuksessa. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien lisäksi tavoitteena on löytää uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia omatoimimatkailijoiden määrän lisäämiseksi. Tämä opinnäytetyö onnistui tuottamaan uudenlaisia näkökulmia olemassa olevien palvelujen kehittämiseen.

Viiden kehittämiskohteen tiedostaminen auttaa Liikuntakeskusta saamaan peruspalvelut kuntoon. Urheiluvälinevarasto, kanta-asiakasjärjestelmän sekä olemassa olevista palveluista tiedottaminen ovat ensi sijaisia parannuskohteita. Kun peruspalvelut on saatu kuntoon, voidaan siirtyä asiakaskeskeisten tuotteiden rakentamiseen ja tulevaisuuden suurena kehittämishankkeena on hyvinvointibaarin rakentaminen alueelle.

Tuomalla palvelut lähemmäksi kuluttaja-asiakasta, saadaan lisäarvoa sekä toimitilojen ja palveluiden laajentamisella uudenlaista tuloa tukemaan muuta toimintaa. Omatoimimatkailun kehittämisen avulla voidaan lisätä liiketoimintaa etenkin ajanjaksoille, jolloin majoituskapasiteetti on vähäisellä käytöllä. Omatoimimatkailija liikuntakeskuksessa odottaa saavansa lomaltaan palveluja, joiden avulla loman viettäminen on helppoa. Majoitus- ja liikuntatilojen tulee olla kunnossa, saatavilla tulee olla tukea liikkumiseen ja mahdollisuus uusien lajien kokeilemiseen. Tutkimustuloksena syntyneet kehittämisideat keskittyvät näiden asioiden parantamiseen, joten mikäli omatoimimatkailua halutaan kehittää missä tahansa vastaavassa paikassa, voi tästä opinnäytetyöstä saada vinkkejä. Asiakaskeskeisyys kaiken toiminnan lähtökohtana mahdollistaa liiketoiminnan kehittymisen.

Tutkimusstrategiana palvelumuotoilu

Opinnäytetyössä on hyödynnetty palvelumuotoilun prosessimallia. Tutkimusvaiheessa on tutustuttu liikuntakeskus Pajulahden omatoimimatkailijoihin teemahaastattelujen sekä varjostuksen kautta. Määrittelyvaiheessa on muodostettu omatoimimatkailijan palvelupolku sekä asiakaspersoonia. Kehittämisvaiheen kahdessa työpajassa on hyödynnetty asiakaspersoonia palvelujen kehittämisessä. Ideointimenetelmiä on testattu ennakkoluulottomasti mm. 6-3-5, 8x8, helikopteri sekä 3-12-3. Syntyneet kehittämisideat on visualisoitu hyödyntäen Pixtonia sekä wordpressia.

Lisätietoja  

Miia Lampinen,
Palvelujen asiakaskeskeinen kehittäminen, palvelumuotoilu
restonomi YAMK
+358 50 5228 096
lampinenmiia@suomi24.fi


Viimeksi muokattu 26.4.2018 9:53