Monialaiset tiimit ratkovat haasteita 10 Days 100 Challenges -tapahtumassa

​Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella on ollut jo reilun viikon ajan käynnissä uudenlainen 10 Days 100 Challenges -kesäopintokokonaisuus, jossa monialaiset tiimit ratkovat yritysten kehittämishaasteita.  Kaksiviikkoinen tapahtuma käynnistyi maanantaina 5. kesäkuuta, kun mukana olleet yritykset esittivät haasteensa osallistujille. Mukana on joukko isoja yrityksiä, kuten Nokia, Microsoft, OP ja Fortum.

Mukana on ollut opiskelijoita niin Laureasta, Aallosta, Haaga-Heliasta, Metropoliasta kuin XAMK:stakin. Opiskelijoiden lisäksi tapahtumaan ovat olleet tervetulleita myös kaikki muutkin kiinnostuneet ja kaikkiaan 57 osallistujasta opiskelijoita oli noin puolet.

- Tässä tapahtumassa uutta on tosiaan se, että mukaan on voinut ilmoittautua kuka tahansa, kertoo Jaana Pylvänen Laurea Spinno -yrityskiihdyttämöstä, joka on ollut mukana coachina koko tapahtuman ajan.
- Osallistujat saivat alussa oman kiinnostuksensa mukaan valita haasteen, jota ryhtyvät ratkomaan. Näin syntyneissä monialaisissa tiimeissä yhdistyvät eri alojen opiskelijat ja kokeneemmat ammattilaiset. Juuri tämä monialaisuus on avain siihen, että täällä on syntynyt erittäin mielenkiintoisia ideoita.

Tiimit kehittävät kymmenen päivän ajan ratkaisuja toimeksiantoihin hyödyntäen lean-ajattelua ja asiakaslähtöisiä kehittämismenetelmiä. Toimeksiantajayritysten edustajat ovat vierailleet paikan päällä ja lisäksi tiimien tukena on ollut joukko asiantuntijoita.

Tiimien työ lähti ensimmäisellä viikolla hyvin käyntiin ja todella paljon on saatu jo aikaan, Jaana Pylvänen kommentoi tiistaiaamuna.
- Koska tämä on hyvin intensiivinen kokonaisuus, oli ihan hyvä, että tässä oli viikonloppu välissä. Osallistujat ovatkin tulleet selvästi tähän toiseen viikkoon uusilla, kirkkailla ajatuksilla.

Yksi 10 days 100 Challenges -tapahtumaan osallistuneista opiskelijoista on laurealainen liiketalouden opiskelija Ilja Prohorov. Opinnoissaan loppusuoralla oleva Ilja on ollut tyytyväinen opintokokonaisuuteen:

- Tänne tullessa ajatuksenani oli saada täältä uutta tietoa ja mielenkiintoista tekemistä - niitä tämä projekti onkin tarjonnut, hän kuvailee.
- Me työskentelemme työparini kanssa Telian 5G-verkkoon liittyvän haasteen parissa ja täällä on ollut todella kiva työskennellä ja ideoida. Koska suoritan monimuoto-opintoja, on ryhmätyöskentely minulle tuttua.

10 Days 100 Challenges -kesäopintokokonaisuuden toteutti Helsinki Growth Alliance, joka on NewCo Helsingin, Aalto Start-up Centerin, Laurea-ammattikorkeakoulun Spinnon sekä Vantaan kaupungin ja Metropolian Turbiinin yhteisprojekti.

Viimeksi muokattu 22.6.2017 11:00

​10 Days 100 Challenges -tapahtuma käynnissä Otaniemen Harald Herlin -oppimiskeskuksessa.