Minun Laureani: Toni Konttinen

​"Valmistuin marraskuussa 2014 liiketalouden tradenomiksi Leppävaaran kampukselta, opiskeluissani erikoistuin käytännössä rahoitukseen ja taloushallintoon. Aikaisemmalta koulutukseltani olen ylioppilastutkinnon suorittanut merkonomi. Opiskeluaikani lähti hauskasti liikkeelle, ehdin olla reilu kaksi viikkoa koulussa ja päädyin opiskelijakunta Laureamkon toimintaan mukaan. Olisin lähtenyt toimintaan mukaan heti ensimmäisenä päivänä, mutta ensimmäinen kokous oli vasta tuolloin. Laureamkon toiminnassa olinkin mukana opiskelujen loppuun asti. Toimin muun muassa edustajiston puheenjohtajana. Aikani opiskelijakunnan toiminnassa antoi minulle kontakteja, joiden kanssa olen vieläkin aktiivisesti tekemisissä.

Opinnot Laureassa antoivat hyvän yleiskuvan ja mielestäni erikoistuttavat aineet ovat loppujen lopuksi aika pieni osa sitä kokonaisuutta, jota koulussa opitaan. Suurena vahvuutena koen sen, että opiskeluissa ei liian kapeasti keskitytty vain tiettyihin asioihin, vaan haettiin laajempaa perspektiiviä, mikä on antanut minulle hyvät avaimet työelämään. Mielestäni nykypäivänä työnantajat odottavat usein moniosaajia, joilla on sitten se yksi osa-alue, jossa he ovat huippuasiantuntijoita. Perustietämys antaa avaimet vaihtaa alaa ja toimia monipuolisesti eri tehtävissä. Tästä hyvänä esimerkkinä toimi Laureassa käymäni logistiikan kurssit, joista ajattelin, että nämä eivät hyödytä minua ollenkaan. Nyt sitten logistiikan hoitaminen onkin olennainen osa työtehtäviäni. On hauskaa, miten asiat muuttuvat vuosien aikana.

Parasta opiskeluissani oli mielestäni se yhteishenki, jollainen meillä oli Laureamkossa sekä opiskelukollegoideni kanssa. Melkeinpä harmittaa se, että joutuu odottelemaan YAMK-tutkinnon suorittamista. Opiskelu on niin mukavaa ja odotan jo innolla seuraavaa etappia.

Merkonomitutkintoni aikana sain vahvan palon rahoitusalaa kohtaan ja ajattelin, että haluan työskennellä pankkialalla. Opiskelujeni aikana Laureassa sain paljon perspektiiviä myös muista alaani liittyvistä osa-alueista, kuten esimerkiksi tapahtumien järjestämisestä. Pikkuhiljaa opiskelujeni aikana koin muovautuvani moniosaajaksi, jolta luonnistuu kaikki.

Työelämässä tavoittelen juurikin monipuolisuutta ja sitä, että pystyn suoriutumaan lähes mistä vaan tehtävästä. Koulutus on antanut avaimet siihen, että jos tulee esiin asia, josta tietämys ei ole vielä täysin kunnossa, on sitä helppo lähteä omaksumaan. Ikinä opiskelujen aikana vastauksia ei annettu ilmaiseksi, mutta opettajat osasivat hyvin ohjata meitä opiskelijoita etsimään oikeat ratkaisut itse. Se on mielestäni Laurean ehdoton vahvuus ja se on jäänyt mieleeni isona juttuna. Kannustan nykyisiä opiskelijoita olemaan oma-aloitteisia jo opiskelujen aikana.

Opiskelu on verrattavissa autokouluun. Opinnot ovat vähän kuin teoriatunnit, joissa käydään ajamiseen liittyvät asiat läpi ja työelämä on sitten se itse ajoharjoittelu, joissa opittuja teoriataitoja pääsee käyttämään käytännössä.

Syyskuun 2016 loppuun asti työskentelin iTapsalla ja sen jälkeen siirryn ResQ Clubille töihin. iTapsalla pyöritin arkea, joissa työskentelin logistiikan, ostojen ja erilaisten projektien äärellä. ResQ Clubilla hoidan maksuliikennettä ja hallintoa, esimerkiksi palkkojen laskemista. Nyt kun siirryn lähes täyspäiväisesti työskentelemään ResQ Clubille, tulevat työtehtäväni lisääntymään. Olen tehnyt jo pidemmän aikaa töitä kahdessa yrityksessä samaan aikaan, joten nelipäiväisen viikon tekeminen tuntui hyvältä vaihtoehdolta tässä elämäntilanteessa. Ystäväni sanovat usein, että en pysty olemaan vain aloillani, niin saa nähdä, kuinka pitkään sitä jaksaa tehdä "vain" neljä päivää viikossa. Politiikka on kiinnostanut minua aina ja olen ollut aikaisempina vuosina aktiivisena toimijana Kokoomusnuorissa. Tällä hetkellä en ole toiminnassa mukana, mutta tulevaisuudessa tavoitteenani on olla mukana jälleen aktiivisena toimijana.

Olkaa aktiivisia, omaksukaa tietoa mahdollisimman laajasti ja suhtautukaa asioihin avoimin mielin. Näitä asioita arvostetaan, ja niistä on helppo lähteä rakentamaan opiskelujen jälkeen työuraa."

Kirjoitus on julkaistu alunperin Minun Laureani -julkaisussa joulukuussa 2016, jossa Laureasta valmistuneet opiskelijat kertovat oman tarinansa laurealaisuudesta. Voit lukea Minun Laureani -julkaisun täältä.

Viimeksi muokattu 25.8.2017 12:59

​Toni Konttinen