Minun Laureani: Mika Gröndahl

Pitkän linjan ammattilainen Mika Gröhndahl on valmistunut liiketalouden tradenomiksi Laureasta vuonna 2013, jonka jälkeen hän suoritti vuonna 2015 ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon turvallisuusosaamisen koulutuksessa, samalla hän hankki ammatillisen opettajan pedagogisen pätevyyden. Kipinä jatko-opiskeluihin syntyi 2010-luvun taitteessa.

Toimin yrittäjänä, mutta olen tehnyt monenlaista liiketoiminnan ja turvallisuusalan konsultointia sekä erilaisia kehittämisprojekteja. Syvällä kvartaalitaloudessa 25 vuotta eläneenä halusin nähdä muutakin ja päätin lähteä opiskelemaan. Päätin kokeilla jotain aivan uutta ja nyt aloitin syksyllä 2016 työt yliopettajana Pelastusopistolla Kuopiossa johtamisen, riskienhallinnan ja varautumisen tiimilinjalla.

Vuonna 1992 valmistuin ylioppilasmerkonomiksi. Sen jälkeen työelämä on vienyt juoksupojasta aina yrityksen johtoryhmään asti. 18 vuotta työskentelin samassa firmassa ja huomasin, että työelämäosaamiseni oli todella korkealla verrattuna koulutukseeni. Tein päätöksen, että nyt pitää saada koulutus kuntoon. Aika kova muutoshan se oli nelikymppiselle. Sen takia olen kaikille sanonut, että pitäkää se koulutus ajan tasalla koko työuranne aikana. On hienoa ja arvokasta, että Suomessa opiskeleminen on maksutonta. On hyvällä tavalla aivan käsittämätöntä, että nelikymppinen kaveri voi niin sanotusti vain "kävellä oppilaitokseen" opiskelemaan eikä se maksa mitään.

Jatko-opiskelut käyntiin nopealla tahdilla

Vuonna 2013 valmistuin liiketalouden tradenomiksi pääpainona markkinointi kahden vuoden opiskelun jälkeen. Suoritin opintoni tuplavauhdilla opiskellen sekä päiväopintoina että aikuislinjalla. Puolen vuoden päästä hain opiskelemaan turvallisuusalan YAMK-tutkintoa, sillä opistoasteen tutkinnon suorittaneena ja pitkän työkokemukseni takia minun ei tarvinnut työskennellä kolmea vuotta valmistumiseni jälkeen ennen hakukelpoisuutta ylempään korkeakoulututkintoon. Kesällä 2015 sain turvallisuusosaamisen YAMK-paperit ja lähes samaan aikaan suoritin ammattiopettajaopinnot Haaga-Heliassa. Viiden vuoden aikana rutistin kasaan siis yhteensä kolme korkeakoulututkintoa.

Opiskelu oli pitkän työputken jälkeen aika erilaista, sillä opetuskin on muuttunut niin paljon. Aikaisemmin opettaja kertoi, miten asiat ovat ja sitten tehtiin tehtäviä. Maailma on muuttunut ja opiskelutyylikin on nyt erilainen. Kirjoittamisen määrässä ja oppimisessa on iso vastuu itsellä. Onneksi tekstintuottaminen ei ole ollut minulle koskaan vaikeaa. Positiivinen yllätys nykypäivän opiskelussa oli se, että opettajan tai ohjaajan, kuten mieluummin itse heitä kutsun, kanssa voi olla myös eri mieltä. Voidaan siinä sitten keskustella ja hakea se yhteinen mielipide. Verkostoituminen koulussa on myös kova juttu. Isoin ahaa-elämys oli kuitenkin se, että opiskelu oli kivaa – se oli oikeasti mukavaa. Sain etuoikeuden opiskella nuorten parissa päiväpuolella ja aikuisopinnoissa. Ne olivat todella aika erilaiset tavat, mutta sain kokea kahta eri maailmaa. Suosittelen.

Ennen tutkintoa minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, mikä on tradenomi. Tämä on myös ongelma työpaikoilla, sillä välttämättä ei ymmärretä, mitä tradenomi tekee tai mikä on tradenomin osaamistaso. Suurin ongelma kuitenkin on YAMK-tutkinto, sillä sitä ei tunneta työpaikoilla lähes lainkaan. Paljon selkeämpää on, kun puhuu vain ylemmästä korkeakoulututkinnosta työantajille.

Monipuolisuus avainasemassa

Työelämässä pärjää, kun on valmis heittäytymään ja tekemään asioita. Pitää olla valmis myös kantamaan vastuuta tekemisistään. Työelämässä nämä asiat eivät riipu alasta, vaan näistä voidaan puhua yleistäen. Ne ovat perusasioita, jotka koskevat kaikkia työpaikkoja. Aikaisemmin pärjäsi sillä, että teki oman työnsä hyvin, ja kaikki olivat onnellisia. Nykyään työelämä on muuttunut niin, että pitää ottaa yhteisö entistä enemmän huomioon. Ei näistä tiimijutusta jauheta mitenkään turhaan. Jos on täysin epäsosiaalinen, tulee nykypäivän työelämässä varmasti ongelmia. Harvoja asioita pystyy enää tekemään aivan yksin alusta loppuun. Aina tarvitaan joku muukin jossain vaiheessa tehtävien loppuun saattamiseksi. Kyky tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen ja selviytymään uudenlaisista tilanteista ovat kova juttu kaikissa työtehtävissä.

Kielitaito on myös yksi asia, jota en voi olla tarpeeksi korostamatta. Kaikenlainen kielitaito on tärkeää. On selvää, että kaikissa töissä pitää olla myös substanssiosaamista, mutta sitä oppii eniten siellä töissä. Heikkojen tiimitaitojen kanssa on vaikea lähteä työpaikalle töitä opiskelemaan. Tekemällä töitä monenlaisten ihmisten kanssa huomaa oman näkemyksensä kapea-alaisuuden. Siksi kannattakin olla avoin ja vastaanottava eikä kannata paaluttaa omia mielipiteitään kovin tiukasti peruskallioon.

Omasta kokemuksesta voin sanoa ja rohkaista kaikkia. Opiskeleminen aikuisiällä on erittäin palkitsevaa, vaikka se saattaakin tuntua alkuun raskaalta. Opiskelemaan oppii ja se alkaa sujua aikaa myöden helpommin. Toinen asia on se, että koulutuksesta kannattaa pitää huolta koko ajan. Työurat muuttuvat yhä enemmän entistä katkonaisemmiksi ja ihmisten on oltava valmis muuttumaan, oppimaan ja vaihtamaan jopa alaa. Tsemppiä elämämittaisissa opinnoissa kaikille!

Kirjoitus on julkaistu alunperin Minun Laureani -julkaisussa, jossa Laureasta valmistuneet opiskelijat kertovat oman tarinansa laurealaisuudesta. Voit lukea Minun Laureani -julkaisun täältä.

Viimeksi muokattu 21.4.2017 15:55