Minun Laureani: Eetu Kirsi

Eetu Kirsi valmistui Laureasta vuonna 2010 turvallisuusalan tradenomiksi ja perusti valmistumisensa jälkeen opiskeluajoilta tuttujen ystäviensä Okko Kouvalaisen sekä Olli Pölösen kanssa pelastussuunnitelmia tekevän Plan Brothersin.

Unelmasta todellisuudeksi

Armeijan jälkeen minulla oli siintänyt mielessä oman yrityksen perustaminen. Olin silloin perustamassa yritystä, mutta hanke ei ottanut tuulta alleen. Se antoi minulle kuitenkin silti valmiuksia yrittäjyyteen ja avarsi näkemystäni siitä, millaista on toimia yrittäjänä.

Opiskelujeni aikana työskentelin Securitaksella turvallisuusasiantuntijana ja valmistumiseni jälkeen menin työskentelemään Teknologiateollisuus Ry -nimiseen yritykseen projektipäälliköksi turvallisuusalan yhteishankkeeseen TEKES-projektiin. Projektipäällikön pesti kesti reilun vuoden ja sinä aikana tutustuin MikTek Oy:n ohjelmajohtajaan, joka kutsui minut Mikkeliin tapaamaan heidän toimitusjohtajaansa. Nopeasti sen jälkeen aloitinkin työt yritysyhteistyön ohjelman pyörittäjänä. Unelma yrittäjyydestä oli vieläkin olemassa ja pistimme viisaat päämme yhteen opiskelukavereideni kanssa. Perustimme turvallisuusalan internet-palveluihin perustuvan konsulttiyrityksen. Lähdimme kehittämään PELSU-pelastussuunnitelma -palvelua. Työskentelin silloin vielä Mikkelin Teknologiakeskuksessa, mutta hioin yritystämme iltaisin ja viikonloppuisin omalla ajalla. Vuonna 2012 kesällä ilmoitin, että siirryn täyspäiväiseksi yrittäjäksi.

Syksyllä 2012 asiakaskuntamme määrä kasvoi voimakkaasti ja saimme jo yli 100 asiakasyritystä, mikä ylitti meidän villeimmät kuvitelmamme. Seuraavan vuoden alkaessa meillä oli jo vajaat 20 työntekijää. Olemme saaneet levitettyä yrityksemme myös ulkomaille ja tällä hetkellä yrityksessämme työskentelee täyspäiväisesti 27 henkilöä, joista lähes kaikki omistavat pienen osan yritystämme.

Opiskelu antoi valmiuksia yrittäjyyteen

Opiskeluaikana solmitut kontaktit ovat edelleen suuri rikkaus, yrityksemme asiantuntijaryhmässä on pelkästään Laureasta valmistuneita turvallisuusalan tradenomeja. Olemme aina olleet kiinnostuneita IT-maailmasta sekä turvallisuusosaamisesta, Laurea antoi hyvän mahdollisuuden näiden yhdistämiseen sekä valmiudet liiketoiminnan toteuttamiselle. Opiskelujani edeltävän vuoden olin viettänyt rauhanturvaajana Afganistanissa. Aloitin opiskelut Laureassa sillä mentaliteetilla, että hoidetaan hommat tunnollisesti ja tehokkaasti. Valmistuinkin normaalia nopeammin, kahdessa vuodessa.

Tavoitteeni opiskelujen aikana olivat, että valmistun nopeasti, kehitän mahdollisimman paljon osaamistani ja kartutan verkostoja. Tähtäsin vahvasti jo opiskelujeni aikana siihen, että olisin tulevaisuudessa yrittäjä. Laurea antoi tähän hyviä mahdollisuuksia, osallistuin muun muassa Laurea Entrepreneur Society:n järjestämään Boot Camp -tapahtumaan Cambridgessä. Koen tämän tapahtuman antaneen minulle paljon valmiuksia yrittäjyyteen.

Yrittäjäksi lähtemiseen minua motivoi rehellisesti alussa se, että se antaa minulle mahdollisuuden tienata paljon rahaa, mutta alun jälkeen huomasin yrittäjyyden olevan paljon enemmänkin. Huomasin sen, kuinka mukava kollegoideni kanssa on työskennellä ja kuinka hieno tunne tulee, kun tietää työllistävänsä monia ihmisiä.

Opiskelumme oli hyvin projektiluontoista eli eteemme ei heitetty tenttikirjoja ja kehotettu lukemaan vain niitä. Opiskelumme koostuivat pääasiassa projekteista, joille asetettiin alussa tietty päämäärä. Projektiluontoisessa työskentelyssä työn laatu riippuu paljon omasta tekemisestä, lehtorit ja opiskelijakollegat tietysti auttoivat läpi projektien, jos apua tarvitsi. Projektityöskentely ei kaikille välttämättä sovi, mutta minulle se sopi. Olen oma-aloitteinen ja haluan pitää ohjat käsissäni.

Määrätietoisesti ja asenteella

Olen onnellinen siitä, että valitsin Laurean. Olen saanut siitä vahvistusta ja tietynlaista struktuuria omaan tekemiseeni. Olen aina ollut päämäärätietoinen ja ahkera työntekijä, en välttämättä se lahjakkain, mutta kun ryhdyn hommiin, pyrin tekemään sen täysillä loppuun asti.

Lopuksi haluaisin sanoa nykyisille opiskelijoille, että älkää katsoko asioita liian kapeahaaraisesti ja miettikää, mikä on se teema, jossa haluaa työskennellä. Jokaisen teeman sisältä voi löytyä niin laaja valikoima eri työtehtäviä, jopa turvallisuusalalta. Itselläni teema oli selkeä bisneksen ja turvallisuuden yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Minun Laureani -julkaisussa, jossa Laureasta valmistuneet opiskelijat kertovat oman tarinansa laurealaisuudesta. Voit lukea Minun Laureani -julkaisun täältä.

Lue myös: Kehittäjä-lehti: Plan Brothers - tarina kasvusta

Viimeksi muokattu 2.6.2017 14:34