Minun Laureani –Teemu Hirko

Julkaisemme perjantaisin Laureasta ja laurealaisuudesta kertovia tarinoita Minun Laureani -juttusarjassa. Voit lukea viime viikon tarinan Mika Gröndahlista täältä.

Teemu on valmistunut neljä vuotta sitten restonomiksi (AMK) ja työskentelee tällä hetkellä konttoripäällikkönä FOREX Bank AB:llä.

Kun tilaisuus tulee, otan siitä kiinni! Työskentelen neljä vuotta valmistumiseni jälkeen konttoripäällikkönä, oman alansa paikallisella markkinajohtajalla, FOREX Bank AB:llä. Aloitin työt jo opiskeluaikana tuntityöntekijänä ja olen vuosien varrella edennyt askel kerrallaan liiketoimintayksikön tulosvastuulliseksi päälliköksi. Mutta miten matkailun restonomi päätyi työskentelemään pankkiin valuuttojen pariin? Asiat kuten matkabudjetti, kohdeinformaatio, paikallinen kulttuuri, maksutavat, taloustilanne ja niin edelleen ovat päivittäisiä keskustelun aiheita kohdatessani asiakkaita, joten voisinko itse asiassa työskennellä enää lähempänä matkailualaa?

Palatakseni siihen, miten päädyin tähän, täytyy matkustaa ajatuksissa vuoteen 2007, jolloin tartuin kiinni tilaisuuteen, josta tämä kaikki alkoi. Hyväksyessäni opiskelupaikan Laurea-ammattikorkeakoulusta vuonna 2007 aloitin opiskeluni Järvenpään yksikössä. Ensimmäisenä opin, että opiskeluni ei tule olemaan sitä, mitä olin ajatellut. Pöytään lyötiin sanat Learning by Developing (LbD) ja meille kerrottiin, että lukuisten luentojen sijaan tulemme suorittamaan suuren osan opiskelustamme erilaisissa yrityksissä ja projekteissa. Tarkoittiko tämä siis sitä, että opiskelisin ja tekisin töitä samaan aikaan vai että työskentelisin saadakseni tutkinnon? Ei kuulostanut ihan siltä, mitä olin ajatellut opintojen olevan, mutta päätin katsoa, mitä kaikesta tulee.

Yleisötapahtuman suunnittelu valmensi työelämää varten

Eritoten yksi ensimmäisistä varsinaisista suuremmista tehtävänannoista on jäänyt mieleen: Suunnitelkaa ja toteuttakaa yleisötapahtuma. Siinä se. Rehellisesti sanottuna aika ympäripyöreätä eikä ihme, että ajatukset alkoivat pyöriä niin kovaa, ettei niistä saanut selvyyttä. Lisähaastetta myllyyn heitettiin, kun kerrottiin, että budjetti tapahtumalle on kaikkineen maksimissaan 100 euroa, jos ei itse onnistu jostain lisärahoitusta hankkimaan. Onneksemme opintojen alussa oli usein väläytelty innovatiivisuus-termiä, joten tiesimme, mitä tehdä. Projektia työstettäessä huomasimme, että tapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen vaativat johdonmukaista ryhmätyöskentelyä ja ryhmän jäsenten vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamista. Jälkikäteen, kun tätä ajattelee, niin ei siinä ollut kyse pelkästä tapahtumasta, vaan siitä, että meitä valmisteltiin jo heti alusta alkaen tulevaa työelämää varten. Miten toimia osana työyhteisöä samalla, kun tuotetaan jollekin taholle tuottavaa työtä? Itse tapahtumasta ei tarvitse puhua sen enempää, kuin että olemme jokainen ottaneet opiksemme ja uskon, että lopputulos olisi näin vuosien jälkeen hyvin erilainen, niin hyvässä kuin pahassa.

Koska opiskelimme matkailua, opintoihimme kuului myös olennaisena osana työskentely alan ykköstapahtumassa, Matka 2008 -messuilla. Kukaan, edes minä itse, ei osannut ennustaa, että solmisin työsopimuksen tuona viikonloppuna nykyisen työnantajani kanssa. Messuilla annetut näytöt riittivät ensimmäisen matkailualan työpaikan saantiin. Laurean ja FOREX Bankin silloinen tiivis yhteistyö Matka 2008 -messujen suhteen tuottivat minulle mahdollisuuden, jonka hyödyntämisessä onnistuin.

Osallistava ilmapiiri mukana työelämään

Toimimalla aktiivisesti osana työyhteisöä olen kerta toisensa jälkeen ajautunut työskentelemään mielenkiintoisten projektien ja työtehtävien pariin ja tällä tavalla saanut kartutettua osaamistani. Avain tähän on ollut oppi, jonka sain toimiessani osana erilaisia työryhmiä opiskelujeni aikana. Oppiminen ei lopu koskaan ja jokaisesta projektista ja työtehtävästä jää jotain sellaista käteen, jota voi hyödyntää jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Ei se vasta alkanut ura tai jo taakse jäänyt opiskelu ole ollut aina helppoa, mutta sitä varten ovat tukena olleet opiskelukaverit ja työyhteisö. Jokaisesta tilanteesta olen pystynyt ottamaan jotain opiksi ja sen avulla menestymään vaihtelevissa tilanteissa. Opiskeluaikojen osallistava ilmapiiri on seurannut minua työelämään ja osallistaminen on mahdollistanut tärkeimmän voimavaran, oman työryhmän, mahdollisimman korkean työpanoksen. Ryhmän luoma lopputulos on aina moninkertainen yksilön tuottamaan tulokseen verrattuna, mutta toisaalta ryhmän tulos ei ole mitään ilman sen jokaisen yksilön omaa henkilökohtaista panosta.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Minun Laureani -julkaisussa, jossa Laureasta valmistuneet opiskelijat kertovat oman tarinansa laurealaisuudesta. Tutustu julkaisuun tästä!

Viimeksi muokattu 28.4.2017 14:51