Suomen mapa keskuksen avajaiset ja koulutuspäivä Hyvinkäällä 13.10.

​Suomen mapa® keskus järjestää ”Toiminta haastavissa asiakastilanteissa” koulutuspäivän torstaina 13.10.2016, kello 8.30-16.00, Laurea Hyvinkäällä, Uudenmaankatu 22. Samalla juhlistetaan Suomen mapa® keskuksen virallisia avajaisia.

Toiminnan alku on lähtenyt vauhdilla liikkeelle ja syksyllä Suomen mapa® keskus on kouluttanut ja/tai päivittänyt osaamisen noin 75:lle mapakouluttajalle, jotka osaltaan kouluttavat oman organisaationsa väkeä. Erityistason mapakouluttajia on alusta alkaen ollut 13 henkilöä, jotka tarjoavat sekä perus- että kouluttajatason koulutuksia ympäri Suomen.

Toiminta haastavissa asiakastilanteissa koulutuspäivään on tulossa laaja kirjo mielenkiintoisia puheenvuoroja ja innostavia työpajoja. Ylilääkäri Alo Jüriloo Vantaan Psykiatrisesta vankisairaalasta on tulossa puhumaan väkivallan riskin arvioinnista oikeuspsykiatriassa ja Laurea-ammattikorkeakoulun OTT, VT, MBA Irma Pahlman valottaa ajankohtaista oikeudesta. Lisäksi TkT, lehtori Soili Martikainen esittelee väitöstutkimustaan kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta. CPI:n johtaja Albert McHugh puhuu hoitotyön turvallisuuden varmistamisesta. Työpajoissa tutustutaan esim. lasten fyysiseen ohjaamiseen ja rajoittamiseen, roolipeliväittely –menetelmään, erityisen haastavien asiakastilanteiden hallintaan ja mapakouluttajien toimintaan.

Mapa® koulutuksissa perehdytään menetelmiin, joissa kohdataan kriisissä oleva, haasteellisesti käyttäytyvä asiakas empaattisesti ja kunnioittavasti. Koulutuksissa ohjataan huomioimaan asiakkaiden yksilölliset tarpeet, kunnioittamaan perus- ja ihmisoikeuksia ja toimimaan lakien, säännösten, hyvien ammatillisten käytäntöjen ja eettisten periaatteiden mukaan. Se on ainoa menetelmä, joka on tunnustettu ja akkredioitu (BILD , Iso Britannia). Mapa vastaa kansainvälisiä NICE –suosituksia.

Mapa® on lyhenne sanoista Management of Actual or Potential Aggression, Haasteellisen käyttäytymisen ennaltaehkäisy ja hoito.

Suomen mapa® keskus tarjoaa yksinoikeudella Mapa® kouluttajakoulutuksia ja perustason koulutuksia. Mapa® tavaramerkin omistaa Crisis Prevention Institute, jonka kanssa Laurea-ammattikorkeakoululla on lisenssisopimus.

Laurea_Mapa_avajaiset.pdf

maavastaava, lehtori Aulikki Yliniva, aulikki.yliniva@laurea.fi