Laureasta valmistui neljäs sairaanhoitajien lääkkeenmääräämiskoulutuksen ryhmä

Laurea on Etelä-Suomen suurin lääkkeenmääräämisen kouluttaja, ja koulutuksen osallistujamäärät ovat koko ajan kasvaneet. Ensimmäiset koulutukset aloitettiin helmikuussa 2011 Jyväskylän, Oulun seudun ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakouluissa. Ensimmäinen koulutus Laureassa alkoi tammikuussa 2013. Koulutuksen aloitti 19 opiskelijaa Uudenmaan ja Kymenlaakson alueelta.  Nyt 11.10.2017 valmistujaistilaisuudessa juhlittiin neljättä Laureasta valmistunutta ryhmää, joka on tähänastisista ryhmistä osallistujamäärältään suurin - valmistuvia on yhteensä 27.

- Kyllähän tämä laajentaa sitä sairaanhoitajien osaamista ja työnkuvaa. Tämän koulutuksen jälkeen sairaanhoitaja pystyy tekemään itsenäisempää työtä. Koulutuksen suoritettuaan sairaanhoitajat pystyvät uusimaan reseptejä, määräämään lääkkeitä, tutkimaan potilaita ja ottamaan esimerkiksi kaikki flunssapotilaat vastaan, jolloin myös lääkäreillä vapautuu työaikaa vaativamman lääketieteellisen osaamisen tehtäviin, Laurean kehittämispäällikkö Tuija Partio pohtii.

Koulutukseen voi hakea perusterveydenhuollossa tai päivystyksessä työskentelevät henkilöt, jotka ovat laillistettuja sairaanhoitajia ja heillä on tietty työkokemus. Lisäksi hakijalla tulee olla valmiina työpaikka, jossa koulutuksen ajan harjoitellaan potilaan kliinistä tutkimista ja lääkkeenmääräämistä vastuulääkäriohjaajan kanssa. Koulutukseen osallistuminen edellyttää työnantajalta panostusta ja kiinteää yhteistyötä järjestävän oppilaitoksen kanssa.

Asiakkaat ovat antaneet hoitajille hyvää palautetta, ja lisäksi on ilmennyt selvästi havaittavaa arvostusta lisääntyneestä osaamisesta. - Potilaat ovat todella tyytyväisiä erityisesti siihen, että hoidon saatavuus ja laatu on parantunut, Tuija Partio kertoo.

Terveysasemia on myös pystytty kehittämään kohti SOTE-uudistusta. Esimerkiksi Järvenpään kaupunki on käyttänyt koulutettuja hoitajia tämän kehittämisen lähtökohtana.

- Yhteiskunnan näkökulmasta potilaat pääsevät nopeammin hoitoon ja jonoja on saatu purettua, ja kyllä tällä koulutuksella on myös parannettu kustannustehokkuutta, Tuija Partio sanoo.

Yksi tänään 11.10. valmistuvista on Espoon Matinkylän terveyskeskuksen päivystyksessä toimiva Katri Tuokko, jonka mukaan koulutus on ollut haastavaa, mutta myös mielekästä. - Koulutuksessa on ollut opiskelijoita eri paikkakunnilta ja ryhmässä on oppinut paljon myös siitä, miten muualla tehdään töitä ja millaisia toimintatapoja eri työpaikoissa voi olla, Katri pohtii.  Koulutuksen jälkeen Katri kokee pystyvänsä työskentelemään myös itsenäisemmin kuin ennen ja tietämys eri lääketieteen osa-alueista on syventynyt.

Seuraavan kerran lääkkeenmääräämisen lisäkoulutus alkaa 30.8.2018. Tutustu tarkemmin koulutukseen!

Viimeksi muokattu 12.10.2017 8:19

Sairaanhoitajan lääkkeenmääräämiskoulutuksen valmistujaiset 11.10. Otaniemen kampuksella. Etualalla koulutuksen vetäjät Jonna Suominen ja Tiina Mäkelä.

Kuvan otti  Henry Heike.