Laurean ja Johannesburgin yliopiston yhteistyöhön konkreettista suuntaa

​Eteläafrikkalaisen Johannesburgin yliopiston (The University of Johannesburg) johtoa vieraili Suomessa ja Laurea-ammattikorkeakoulussa marras-joulukuun vaihteessa. Johannesburgin yliopiston delegaatioon kuuluivat yliopiston hallituksen puheenjohtaja, professori Roy Marcus, vararehtori Jaco van Schoor sekä yliopiston tiedekuntien johtoa ja tutkimus- ja yrittäjyystoiminnasta vastaavia henkilöitä.

Vierailullaan Johannesburgin yliopiston edustajat tapasivat Laurean johtoa. Tavoitteena keskusteluissa oli löytää konkreettisia muotoja, joilla korkeakoulujen yhteistyötä lähdetään rakentamaan.

- TKI-yhteistyön osalta yhteistyömme käynnistyy yhteisellä hankevalmistelulla, kertoo TKI-johtaja Isto Mattila Laureasta.
- Valmisteltava, Euroopan komission Horizon2020-ohjelmaan liittyvä, hanke keskittyy paremman elinympäristön kehittämiseen kasvavalle kaupunkiväestölle. Ensimmäisen vaiheen hankehakemus olisi tavoitteena olla valmiina maaliskuussa 2017.

Yhteistyön konkreettisista askeleista käytiin eteläafrikkalaisten ja Laurean välillä myös koulutustoimintaan liittyen. Laurean YAMK-koulutuksista vastaava johtaja Katri Ojasalo kuvailee keskusteluja antoisiksi:

- Johannesburgin yliopiston edustajat olivat erityisen kiinnostuneita Laurean palvelumuotoiluosaamisesta. Heillä puolestaan on erittäin vahva Consumer Intelligence and Information Systems -koulutusalue ja näiden kahden osaamisalueen tiimoilta voitaisiin hyvin lähteä rakentamaan yhteistyötä, Ojasalo sanoo.
- Samalla puhuimme myös mahdollisista yhteistyön muodoista, joita voisivat ensivaiheessa olla ristiin tarjottavat verkko-opinnot sekä intensiivijaksot paikan päällä opiskelijoille ja opettajille. Pidemmällä tähtäimellä keskusteltiin mahdollisuudesta lähteä rakentamaan yhteistyö monialaisen palvelumuotoilun koulutusohjelman tiimoilta.

Johannesburgin yliopisto on yksi Etelä-Afrikan suurimmista. Monialaisessa yliopistossa opiskelee noin 50 000 opiskelijaa.

Laurean johdon tapaamisten lisäksi eteläafrikkalaiset vieraat tapasivat vierailullaan myös Espoon kaupungin edustajia sekä vierailivat Ison Omenan palvelutorilla, jossa heille esiteltiin Laurea yhteistyöprojekteja alueen eri toimijoiden kanssa. Suomenvierailunsa yhteydessä Johannesburgin yliopiston johdolla oli mahdollisuus myös vierailla Messukeskuksessa järjestetyssä Slush -startup-tapahtumassa.

Lue myös: Laurean johto tapasi Etelä-Afrikan Suomen suurlähettilään

Viimeksi muokattu 8.12.2016 15:06

​Johannesburgin yliopiston ja Laurean edustajia yhteiskuvassa Etelä-Afrikan Suomen suurlähettilään kanssa. Klikkaa kuva suuremmaksi