Laurealaiset mukana uudella palvelutorilla Espoossa


​Espoon kaupunki avasi useita espoolaisten kuntalaisten palveluja kokoavan palvelutorin kauppakeskus Ison Omenassa torstaina 11.8. Palvelutorin tavoitteena on, että espoolaiset voivat hoitaa asiansa yhdellä käynnillä vaivattomasti.

Palvelutorin kokonaisuudesta löytyvät niin kirjasto, kulttuuri- ja nuorisopalvelut, neuvola, terveysasema, mielenterveys- ja päihdepalvelut, Kela, yhteispalvelupiste, HUS:n laboratorio- ja kuvantamistoiminnot kuin kulttuurin ja taiteen kohtaamispaikka Kohtaamokin.

Uudenlainen tapa tarjota palveluja kuntalaisille

- Tällä hetkellä olo on huojentunut ja onnellinen, kun palvelutorin ovet on saatu pitkän valmisteluprosessin jälkeen auki espoolaisille, kuvaili avajaispäivän tunnelmia palvelutoripäällikkö Juha-Pekka Strömberg Espoon kaupungilta.

Palvelutorin kymmenessä palveluyksikössä työskentelee noin 140 työntekijää. Eri ammattinimikkeitä kokonaisuudesta löytyy Strömbergin arvion mukaan yli 20.

- Tämä uudenlainen konsepti edustaa muutosta monella eri tasolla. Palvelutorin toimintakulttuurissa uskotaan siiloajattelun sijaan siihen horisontaaliseen ajatteluun, ja siihen että yhdessä palveluja voidaan tuottaa paremmin, palvelutoripäällikkö Strömberg sanoo.
- Toisaalta tämä edustaa myös palvelukulttuurin muutosta, kun asiakkaat pääsevät yhä enemmän mukaan vaikuttamaan palvelujen laatuun ja niiden kehittämiseen. Kolmanneksi tämä edustaa kaupunkikulttuurin muutosta Espoossa; hajanainen, viiden kaupunkikeskustan rakenne edellyttää tämän tyyppisiä ratkaisuja.

Opiskelijat toteuttavat pop up -tapahtumia syksyn aikana palvelutorilla

Laurean opiskelijat ovat näkyvästi mukana palvelutorilla avajaisviikkojen ajan aina Espoo-päivään 27.8. asti. Kesäkurssille osallistuneet eri alojen opiskelijat ovat suunnitelleet tempauksia, joita toteutetaan yhdessä palvelutorin toimijoiden kanssa. Opiskelijat myös ohjaavat palvelutorin asiakkaita ja keräävät asiakaspalautetta kävijöiltä.

Laurea on palvelutorin kumppani jatkossakin yhdessä Omnian kanssa. Syksyllä opiskelijatoiminta jatkuu palvelutorilla. Laurean eri opintojaksojen opiskelijat järjestävät erilaisia pop up -tapahtumia palvelutorilla syksyn ja tulevan kevään aikana. Seuraa syksyn alusta intrasta Laurean toimintaa palvelutorilla.

- Tämä on meidän opiskelijoille hyvä paikka päästä tekemisiin oikeiden asiakkaiden kanssa - se on aina paras tapa oppia, kuvailee aluepalvelupäällikkö Pia Kiviharju Laureasta.
- Toisaalta tämä on myös aivan mielettömän hyvä paikka kokeilla erilaisia uusia asioita. Kaupunkikin haluaa, että palvelutori on innovaatioalusta eri toimijoiden yhteistyölle ja täällä voi kokeilla hullujakin ajatuksia. Joku niistä voi mennä vähän pieleenkin, mutta siitä sitten opitaan.


Viimeksi muokattu 12.8.2016 14:56

​Palvelutorin avajaispäivänä kävijöitä opastamassa olivat myös laurealaiset restonomiopiskelijat Jasmina Vaakanainen ja Niina Lindholm.