Laurealaiset menestyivät EU:n naisinnovaattoriverkoston kilpailussa

Pia Kiviharju ja Sari jääskeläinen edustivat Laurea-ammattikorkeakoulua EU:n naisinnovaattoriverkoston kilpailussa Lontoossa 13-14.10.2015. Euroopan unionin naisinnovaattoriverkoston (European Union Women Innovators and Inventors Network) kilpailu järjestetään kahden vuoden välein ja tänä vuonna se järjestettiin viidettä kertaa. Kiviharju ja Jääskeläinen voittivat kilpailussa Sosiaalinen innovaatio -kategorian Seniori365.fi-palvelulla, joka on Laurean opiskelijoiden kehittämä ja ylläpitämä verkkopalvelu espoolaisille senioreille.

Kilpailun tarkoitus on nostaa yleistä tietoisuutta uusien innovaatioiden tarpeesta EU:ssa sekä tehdä innovaatiotoimintaa tekeviä naisia tunnetuiksi.  Kilpailussa palkittiin naisia, jotka ovat kehittäneet uusia innovatiivisia tuotteita, palveluja tai konsepteja. Tänä vuonna kilpailuun valitut 46 finaaliehdokasta tulivat 13 eri maasta ympäri maailmaa.  Innovaatiot liittyivät esimerkiksi muotiin, kauneuteen, oppimiseen, terveyteen tai hyvinvointiin ja olivat erilaisia elämää helpottavia ja tukevia tuotteita.

Seniori365.fi-palvelusivusto on InnoEspoo-hankkeen aikana kehitetty innovatiivinen nettipalvelu espoolaisille senioreille ja heidän omaisilleen kotona selviytymisen tueksi. Seniorit tarvitsevat monenlaista tietoa ja apua arjen toimintoihin ja kotona selviytymiseen. www.seniori365.fi-palvelusta löytyy kattavasti erilaisia ikääntyneiden tarvitsemia tuotteita, palveluja, hyödyllistä tietoa, ajankohtaisia asioita, ravintoblogi, keskustelufoorumi ja aktiviteetteja – kaikki yhdestä paikasta. Sinne on myös koottu Espoolaisia tapahtumia ja sieltä on pääsy esimerkiksi Espoon kaupungin ja muiden toimijoiden palvelusivustoille. Aktiviteetit -osiossa on useita hyvinvointia ylläpitäviä jumppa-, aivojumppa- ja rentoutusvideoita sekä linkkejä medioihin ja peleihin, mieleenpainuvia senioreiden digitarinoita ja muuta ajanvietettä. Omaishoitajille on kehitetty yhdessä Espoon ja Kauniaisten omaishoitajat ry:n kanssa oma alasivusto helpottamaan omaishoitajan arkea. Lisäksi Vapaaehtoistoiminnasta on oma sivustonsa.

Seniori365.fi voitti jo aikaisemmin maaliskuussa 2015 Design for All Foundationin myöntämän Best Practice 2015 palkinnon Pariisissa.

Naisinnovaattorikilpailun konferenssi ja näyttely järjestettiin Lontoossa 13. - 14.10.2015. Kilpailun finalistit esittelivät tapahtumassa innovaationsa yleisölle ja tuomaristolle. Tuomaristo valitsivat voittajat esityksen perusteella ja voittajat palkittiin keskiviikkoiltana järjestetyssä gaalassa.

Pia Kiviharju toimii Laurean Espoon alueen aluepalvelupäällikkönä ja Sari Jääskeläinen saman yksikön liiketalouden lehtorina. Molemmat naiset ovat kiinnostuneita edistämään ikäihmisten hyvinvointia ja osallistuvat aktiivisesti innovoimaan uusia, aktiivista ja terveyttä edistäviä ratkaisuja senioreiden arkeen.

Seniori365.fi-palveluun voi tutustua osoitteessa www.seniori365.fi.

Viimeksi muokattu 15.10.2015 12:16

​Sari Jääskeläinen ja Pia Kiviharju vastaanottivat palkinnon Lontoossa keskiviikkoiltana.