Laurea mukana Espoon KYKY-toimintamallin kehittämisessä

​Espoon kaupunki ottaa käyttöön koulujen ja yritysten yhteiskehittämisen toimintamallin eli KYKYn. Living Lab -toimintamalliin perustuvassa KYKY-mallissa kouluista tulee oppimisen kokeilualustoja, joihin yritykset voivat tuoda tuotteitaan kokeiltavaksi ja kommentoitavaksi.

KYKY-mallin keskiössä on ns. KYKY-tori, joka toimii kohtaamispaikkana koulujen ja yritysten ideoille ja tarpeille. Koulu voi ilmoittaa kehittämistarpeestaan KYKY-torilla, johon yritykset voivat vastata tuotekehitysideallaan. Yritykset puolestaan voivat sen kautta löytää omalle idealleen siitä kiinnostuneen koulun tai luokan.

Yhteistyö yritysten kanssa tuo kouluille mahdollisuuksia uudenlaisten teknologisten ratkaisujen oppimiseen ja käyttöön sekä muun muassa tuo oppilaille lisää valmiuksia innovointiin ja yrittäjyyteen. Yritykset puolestaan saavat aitoa palautetta oppilaiden, opettajien ja koulujen arjesta.

KYKY-yhteistyössä mukana olevat yritykset saavat myös käyttöönsä Kehitetty yhdessä Espoon koulujen kanssa – Co-created with the city of Espoo Schools -tunnuksen, jota voi käyttää tuotteiden tai palvelujen markkinoinnissa.

KYKY-mallin kehittämisessä on ollut oppilaiden, opettajien ja yritysten lisäksi Espoon sivistystoimen ja suomenkielisen opetustoimen sekä Laurea-ammattikorkeakoulun asiantuntijoita. KYKY-käsikirjan ovat kirjoittaneet johtaja Tuija Hirvikoski ja yliopettaja Anne Äyväri Laurea-ammattikorkeakoulusta.

KYKY-toimintamallin kehittäminen on rahoitettu Euroopan unionin aluekehitysrahaston tuella. Hanke on osa kansallista 6Aika-strategiaa.

Tutustu KYKY-toimintamalliin tarkemmin tästä linkistä

Viimeksi muokattu 28.9.2016 13:59