Laurea-alumnien yritys Villada keräsi 448 000 euron kasvurahoituksen

​Kahden Laureasta valmistuneen restonomin, Eerik Rusasen ja Tommi Lehtosen, yritys Villada julkisti lokakuun lopussa keränneensä 448 000 euron rahoituksen. Kasvurahoituksen avulla yritys laajentaa toimintaansa Suomen lisäksi myös Ruotsin markkinoille loppuvuoden aikana.

Villada on lomahuviloiden välityspalvelu, joka tarjoaa yksityis- ja yritysasiakkaille tarkasti valikoituja huviloita eri puolilta maailmaa. Tällä hetkellä Villadan välityspalveluun kuuluu noin 600 huvilaa 9 eri maasta. Nykyisellään Villadan toiminta käynnistyi kesällä 2014 ja yrityksen asiakasmäärät ovat kasvaneet nopeasti.

- Alkuvuodesta 2016 olimme saavuttaneet pisteen, jossa Villadan liiketoiminta työllisti molemmat perustajat hyvin, Eerik Rusanen, toinen Villadan perustajista, kertoo.
- Tähän emme kuitenkaan halunneet tyytyä, vaan molemmilla oli tavoitteena viedä juttu pidemmälle. Todisteet liiketoiminnan toimivuudesta Suomen markkinalla, rohkaisivat suunnittelemaan rahoituskierrosta kansainväliseen kasvuun.

Yrittäjät kävivät yhdessä kolmannen osakkaansa ja neuvonantajiensa kanssa eri kasvuvaihtoehtoja läpi. Jo aiemmin pohdittua Ruotsin markkinaa alettiin tutkimaan tarkemmin.

- Kilpailutilanne Ruotsissa on samankaltainen kuin Suomessa, samanlaisella konseptilla toimivaa palvelua ei ole olemassa, Rusanen sanoo.

Villada käynnisti rahoituskierroksen kesän aikana ja alku syksyyn mennessä he saivat kerättyä sijoittajilta lähes puoli miljoonaa euroa. Rahoituskierros oli yrityksen ensimmäinen, mutta tavoiteltu summa saatiin kasaan hyvinkin nopeasti.

Villada avaa marraskuussa verkkopalvelunsa Ruotsissa. Alkuvuosi on huviloiden varausten osalta vilkkain sesonkin, jolloin toiminnan pitäisi olla täydessä vauhdissa. Jos kaikki menee hyvin, on Ruotsin jälkeen vuorossa Norja ja muut Pohjoismaat.

Tällä hetkellä Villadan tiimiin kuuluu perustajien lisäksi huvilatarjonnasta vastaava henkilö sekä Ruotsin operatiivisesta toiminnasta vastaava Lois Edvardsson. Mukana on myös ollut aina harjoittelija Laureasta.

- Ensimmäinen askel yrittäjyydessä oli, että onnistuu luomaan työpaikan itselle. Seuraava vaihe, jossa voi tarjota työpaikan myös muille, on kyllä vielä suurempi onnistumisen hetki yrittäjälle, Eerik Rusanen tiivistää.
- Ja tottakai siistiä on, että kerrankin päästään Suomesta viemään uusia juttuja Ruotsiin päin.

Lue lisää Villadan alkuvaiheista:
Opiskelijayrittäjyys Laureassa: oma yritys syntyi intohimosta matkailuun

Viimeksi muokattu 8.11.2016 11:56

​Eerik Rusanen, Lois Edvardsson ja Tommi Lehtonen.