Kierrätyskeskuksen palveluinnovaatiot –projektissa palkittiin paras kehitysidea

​Kuusi laurealaisista liiketalouden, tietojenkäsittelyn, turvallisuusalan ja matkailu- ja palveluliiketoiminnan opiskelijoista koostuvaa tiimiä ideoivat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:lle uusia, erityisesti nuoria ja ympäristötietoisia asiakkaita kiinnostavia konsepteja.

"Yhteistyöprojektissa halusimme tietoa siitä, millainen on nuorten Kierrätyskeskus ja miten nimenomaan nuoret haluaisivat säästää luonnonvaroja ja kierrättää", Kierrätyskeskuksen kehityspäällikkö Pia Engström kertoi.

Kierrätyskeskus on kierrätystoimija, jonka missiona on olla innostavin kestävän elämäntavan ratkaisija ja luonnonvarojen säästäjä. Kierrätyskeskus tarjoaa lisäksi työpaikkoja ja haluaa panostaa osallisuuteen ja hyvinvointiin. Kierrätyskeskuksen toimintaan kuuluvat verkkokauppa  ja kuusi kivijalkamyymälää, jonka lisäksi sen keskeistä toimintaa ovat  ympäristövastuullisuutta lisäävät koulutukset lapsille, nuorille, opettajille ja lastentarhanopettajille. Ympäristökoulutuksia ja -järjestelmiä tarjotaan myös yrityksille, yhteisöille ja tapahtumajärjestäjille.

Opiskelijatiimien kehittämiskohteet liittyivät Kierrätyskeskuksen tuotteiden saatavuuteen, imagoon ja näkyvyyteen sekä tietoisuuden lisäämiseen kierrättämisestä ja ekologisuudesta. Osa tiimeistä oli keskittynyt ideoissaan myös Kierrätyskeskuksen liikkeiden visuaalisuuteen, verkkokaupan kehittämiseen sekä yhdenmukaiseen asiakaspalveluun.

Parhaan konseptin voittaneeseen Vihreä Tulevaisuus -tiimiin kuuluivat matkailu- ja palveluliiketoiminnan opiskelija Polina Tihhomirova, liiketalouden opiskelijat Janne Schiray, Alexander Oksanen ja Henna Viinikka sekä tietojenkäsittelyn opiskelija Timo Tuomisalo. Tiimin konseptina olivat kauppakeskuksiin sijoitettavat Plan B -tuotteiden Pop-up-myymälät. Plan B on Kierrätyskeskuksen uniikkien uusiotuotteiden mallisto, johon kuuluvat erilaiset ekologisesti tuotetut vaatteet ja asusteet sekä sisustustuotteet ja huonekalut. Voittajatiimi otti konseptoinnissaan erityisesti huomioon tuotteiden saatavuuden, ja tuotteet on tarkoitus tuoda lähemmäs asiakasta esimerkiksi kauppakeskusten yhteyteen.

"Voittajatiimillä oli tyylikäs ja selkeä esitys, ja ryhmä näytti toimivan hyvin yhteen. Konsepti on toteutettavissa ja siihen on helppo liittää myös muiden tiimien ideoimia konsepteja", Pia Engstöm perusteli tiimin voittoa.

Tiimi onnistui mielestään ehdottomasti parhaiten yhteistyössä.  "Otimme kaikkien mielipiteet huomioon ja oikeasti pohdimme niitä ideoita, mitä meillä syntyi.  Jokainen sai äänensä kuuluviin ja olimme tasavertaisia tiimin jäseniä", Henna pohti.

Parhaimman konseptin ideoineen tiimin lisäksi Kierrätyskeskus halusi palkita sekä parhaan esiintyjän että parhaan tiimipelaajan. Parhaan esiintyjän palkinnon voitti Karri Heino Innovaattorit -tiimistä. "Karrin esiintyminen oli rauhallista, hän osasi kuunnella hyvin yleisöä ja oli tilanteessa koko ajan läsnä", Kierrätyskeskuksesta perusteltiin.

Parhaan tiimipelaajan palkinnoin voitti Vihreä Tulevaisuus –tiimin Janne Schiray. Tiimin jäsenet luonnehtivat Jannea kannustavaksi tiimipeluriksi. "Hän on innostava, osallistuva ja piristää ryhmähenkeä", tiimin jäsenet perustelivat.

Onnea kaikille voittajille!

Tutustu tarkemmin Kierrätyskeskuksen toimintaan: https://www.kierratyskeskus.fi/

Katso Kierrätyskeskuksen tarina: https://www.youtube.com/watch?v=Y961xsiKaPs

Lisätietoja Kierrätyskeskuksesta:

Pia Engström, pia.engstrom@kierratyskeskus.fi

Lisätietoja opintojaksosta:

Miia Seppänen miia.seppanen@laurea.fi tai

Päivi Harmoinen paivi.harmoinen@laurea.fi

Viimeksi muokattu 13.12.2017 9:34

​Kuvassa voittajatiimi Vihreä Tulevaisuus.