Kehittäjä-lehti: "Lean ottaa henkilöstön mukaan kehittämiseen"

​- Suomalainen johtaja haluaa nähdä konkreettisia tuloksia ja itsekin oli alussa hieman epäileväinen, mistä Leanissa oikein on kyse. Lopulta tulokset kuitenkin puhuivat puolestaan, kuvailee ensikohtaamistaan Leanin kanssa Lean-valmentaja Heikki Pöri.

Heikki Pöri pääsi tutustumaan Lean-ajatteluun käytännössä jo 2000-luvun alussa työskennellessään Toyotan rahoitusyhtiön toimitusjohtajana Suomessa. Alun perinhän Lean-ajattelu on ollut juuri Toyotan sisäinen toimintatapa, joka vaikutti siihen, miten yrityksestä kehittyi maailman johtava autonvalmistaja.

– 2000-luvulla Toyotalla lähdettiin viemään Leania – tai Kaizen-kulttuuria, kuten sitä Toyotalla kutsutaan – tuotantoympäristöstä toimistoympäristöön maailmanlaajuisesti juuri rahoitusyhtiöiden kautta, Pöri kertoo.
– Olin onnekas, kun pääsin seuraamaan tämän muutoksen läpivientiä sisältä päin. Leanin tulokset olivat selkeät; niin henkilöstön tyytyväisyys, asiakastyytyväisyys kuin kannattavuuskin nousivat.

27-vuotisen Toyota-uransa aikana Heikki Pöri lähti mukaan Suomen Lean-yhdistyksen toimintaan ja sitä kautta hän pääsi tutustumaan, miten Leania hyödynnetään muissa organisaatioissa. Samalla hän kävi myös itse puhumassa Leanista. Lopulta vuonna 2014 hän perustikin oman yrityksen ja ryhtyi itse Lean-valmentajaksi. Siitä lähtien hän on valmentanut organisaatioita muun muassa sosiaali- ja terveysalalla kehittämään toimintaansa Lean-menetelmien avulla.

Henkilöstön osaaminen käyttöön

Lean-ajattelu perustuu kahteen pääperiaatteeseen. Ensinnä siinä tavoitteena on asiakasarvon jatkuva virtaus eli organisaation kaikissa prosesseissa ajatellaan koko ajan asiakkaan saamaa lisäarvoa. Kaikki hukkatyö eli sellainen työ, joka ei tuota asiakasarvoa, pyritään karsimaan pois. Toinen periaate on pyrkimys mahdollisimman korkeaan laatuun.

Lue artikkeli kokonaisuudessaan tuoreesta Kehittäjä-lehdestä.

Viimeksi muokattu 5.12.2016 7:47

​Heikki Pöri.