Kehittäjä-lehti: Laurean Vuoden Opiskelijayritys on Your App Oy

​Laurean Vuoden Opiskelijayritys -palkinto jaettiin maaliskuussa ja voittajaksi valikoitui hyvinkääläinen Your App Oy. Viime vuonna perustetun yrityksen tuotteena on Digitalonmies-sovellus.

Your App Oy:n takaa löytyy Laurean Hyvinkään kampuksella liiketaloutta opiskeleva kolmikko: Jouni Lindfors, Ville Pakarinen ja Ville Sipilä.

Sovelluksen yksinkertaisena ideana on helpottaa niin asukkaiden kuin isännöitsijöiden työtä yhdistämällä sovellukseen muun muassa kuvallinen vikailmoitus, viestintä isännöitsijän ja asukkaiden välillä sekä vaikkapa pyykkivuorojen varaaminen. Ajatus sovelluksesta lähti liikkeelle käytännön tarpeista:

- Ensimmäinen ajatus syntyi minulle, kun mietin, miten naapureille voisi helpoiten viestiä kaveriporukan illanvietosta. Tämän ajatuksen heitin kavereille ja heiltä tuli lisää ideoita, Jouni Lindfors kertoo.
- Minulla taas oli ongelmia huoltomiehen kanssa ja ehdotin kuvallista vikailmoitusta. Sipilä taasen on ollut mukana taloyhtiöiden hallituksissa ja tiesi, miten paljon kokousmuistioita ja muita paperitöitä siihen puoleen liittyy, jatkaa Ville Pakarinen.

Kolmikko ryhtyi viime syksynä jalostamaan ideaa, luonnostelemaan käyttöliittymää ja kehittämään teknistä toteutusta. Työ eteni vauhdikkaasti ja keväällä sovellus oli jo koekäytössä muutamassa taloyhtiössä. Testauksen ja hiomisen jälkeen tavoitteena on, että sovelluksen myynti isännöitsijöille voitaisiin aloittaa kesällä.

- Vastaanotto meidän idealle on ollut hyvä. Palaute on ollut se, että sovellus on todella helppokäyttöinen. Se oli
meidän tavoitteenakin alusta lähtien, Lindfors kuvailee.

Palkinnoksi Vuoden Opiskelijayritys sai mahdollisuuden päästä Laurean Spinno-yrityshautomon asiakkaaksi. Jo tähän mennessä Laurean tuki yrittäjille on ollut merkittävä.

- Heti, kun avasimme suumme koulussa tästä ideastamme, saimme todella hyvää palautetta ja apua opettajilta, kolmikko kertoo.
- Saimme myös toimitilan käyttöömme Hyvinkään kampukselta, mikä oli kätevää.

Muita oman yrityksen perustamista pohtivia he haluavat kannustaa juuri kertomaan ideasta muille.

- Emme olisi nyt tässä, jos emme olisi avanneet suutamme, he kertovat.
- Nyt, kun oikeasti näkee käsissään sovelluksen, jota vajaa vuosi sitten luonnosteli vasta paperille, niin onhan se äärettömän siistiä.

Toukokuussa ilmestyneeseen Kehittäjä-lehden tuoreimpaan numeroon voi tutustua tästä linkistä.

Viimeksi muokattu 25.7.2016 13:21

​Your App Oy:n Ville Sipilä ja Jouni Lindfors.