Johannesburgin yliopisto ja Laurea-ammattikorkeakoulu tiivistävät yhteistyötä

Etelä-Afrikan suurimmassa kaupungissa toimiva ja sen nimeä kantava Johannesburgin yliopisto ja Laurea-ammattikorkeakoulu tiivistävät yhteistyötä. Johannesburgin yliopisto on monialainen ja vahva tiedeyliopisto, jolla on myös tiiviit yhteydet työelämään ja vahva ote myös alueen kehittämiseen. Johannesburgin yliopistossa on yli 50.000 opiskelijaa ja sen sekä akateemiset tulokset että opiskelijoiden opintojen eteneminen ja työllistyminen ovat kansainvälisesti huippuluokkaa. Vieraanamme olivat yliopiston rehtori, professori Ihron Rensburg, dekaani (Faculty of Management), professori Daneel van Lill, dekaani (Health Sciences), professori Andre Swart, johtaja (Centre of Small Business Development), Ms Moipone Molotsi sekä johtaja (Study Abroad), Mr Lebethe Malefo.

Laurea ja Johannesburgin yliopisto ovat käynnistämässä aktiivisen opiskelija- ja opettajavaihdon lisäksi mm. verkko-opetusyhteistyön, yhteistyöprojekteja yrittäjyyden edistämisessä ja innovaatiotoiminnassa sekä benchmarking-yhteistyön korkeakoulutoiminnan vaikuttavuuden kehittämisessä. Lisäksi sovittiin yhteisten tutkimushankkeiden tunnistamisesta. Johannesburgin yliopiston johdon vierailu (28.-30.6.) tuotti jo useita konkreettisia kehittämisideoita sekä korkeakoulutoiminnan tehokkuuden että esimerkiksi aluekehitystyön vaikuttavuuden lisäämiseen.

Nyt tiivistyvä yhteistyö on käynnistynyt TEKESin rahoittamassa kehittämisprojektissa (Connect), jota lehtori Ritva Jäättelä oli suunnittelemassa ja toteuttamassa. Projektin tavoitteena oli tukea suomalaisten uusiutuvan energian alan pk-yritysten kansainvälistymistä Afrikassa luoden uusia tapoja rakentaa toimivia verkostoja.

Viimeksi muokattu 4.7.2016 14:00

”Yhdessä enemmän” toteutuu myös Johannesburgin yliopiston ja Laurean yhteistyössä.