Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia perustavat liittouman

​Pääkaupunkiseudun suurten ammattikorkeakoulujen strateginen yhteistyö luo uudenlaisia opintopolkuja, vahvistaa yritysyhteistyötä ja vauhdittaa kansainvälistymistä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Metropolia Ammattikorkeakoulu perustavat strategisen liittouman. Tiivis liittoumayhteistyö avaa opiskelijoille joustavat opintopolut ja mahdollisuuden rakentaa osaamiskeskeinen tutkinto kolmen itsenäisen korkeakoulun laajasta koulutustarjonnasta. Tavoitteena on mahdollistaa opintojen nopeuttaminen sekä ketterä siirtyminen koulutussektorien välillä.

Kyse on samalla pääkaupunkiseudun korkeakoulujen vastauksesta rakenteellisen kehittämisen tarpeisiin. Aktiivinen alueellinen yhteistyö luo ainutlaatuiset puitteet koulutusvientiin ja kansainvälisyyden edistämiseen.

- Liittouma on ratkaisu, jolla tunnustettu, vaikuttava ja tuloksekas ammattikorkeakoulutus vahvistuu entisestään. Liittouman korkeakoulut ovat jo nyt suomalaisen koulutuksen eturintamassa, ja omaehtoisella yhteistyöllä saadaan parhaat tulokset tulevaisuudessakin, sanovat liittouman rehtorit Teemu Kokko, Riitta Konkola ja Jouni Koski.

Liittouma toteutetaan käytännössä asteittain syvenevän yhteistyön kautta. Korkeakouluilla on meneillään seitsemän liittoumaan nivoutuvaa kehittämishanketta. Hankkeiden kautta opiskelijoiden liikkuminen korkeakoulujen välillä vapautuu. Opiskelusta rakennetaan osaamiskeskeistä ja paremmin tulevaisuuden haasteisiin vastaavaa. Myös siirtymiä eri koulutussektoreiden välillä helpotetaan.

- Haluamme poistaa turhia raja-aitoja ja tarjota opiskelijoille enemmän mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen: monipuolisiin tutkintoihin, kansainvälistymiseen ja yrittäjyyteen. Liittouman tärkein tavoite on sisältölähtöinen koulutuksen kehittäminen, jossa uusien hallinnollisten rakenteiden pystyttämisen sijasta luotetaan verkostomaiseen toimintatapaan ja ketteryyteen, rehtorit kertovat.

Liittoumasopimus allekirjoitettiin perjantaina 30.9.2016.

Liittouman rehtorit

Teemu Kokko, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Riitta Konkola, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Jouni Koski, Laurea-ammattikorkeakoulu

Viimeksi muokattu 30.9.2016 17:09

​Liittoumasopimuksen allekirjoittivat kolmen ammattikorkeakoulun hallitusten puheenjohtajat sekä rehtorit perjantaina 30.9.