Green Card vauhdittaa metropolialueen korkeakoulujen opiskelijaliikkuvuutta

​Tästä syksystä alkaen Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian opiskelijat voivat hyödyntää myös kumppanikorkeakoulun opetustarjontaa. Tutkinto-opiskelijat voivat rakentaa yksilöllisiä opintopolkuja valiten toisesta korkeakoulusta opintoja, joita ei esimerkiksi ole tarjolla omassa korkeakoulussa. Niin sanottujen Green Card  -opintojen tavoitteena on vauhdittaa opiskelijoiden liikkuvuutta korkeakoulujen välillä ja joustavoittaa opintoja. Samalla opiskelijoilla on mahdollisuus nopeuttaa valmistumistaan ja tutustua eri korkeakoulujen toimintakulttuuriin.

Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia tarjoavat 15 opintopisteen suuruisia moduuleja, jotka opiskelija voi sisällyttää henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa. Opiskelu tapahtuu verkossa ja opintoja on tarjolla sekä suomeksi että englanniksi.

Haaga-Helian tarjonta liittyy yrittäjyyteen, Laurean teemana on ”Digital Business Cloud” ja Metropoliassa keskitytään tuotannollisen toiminnan perusteisiin. Mahdollisuus kiinnostaa opiskelijoita. Green Card -opintoihin oli elokuussa jätetty jo toistasataa hakemusta.

Metropolialueen korkeakoulujen yhteistyö tiivistyy

Lukuvuonna 2017 - 2018 yhteistyö tiivistyy edelleen, kun tutkinto-opiskelijoille avautuu mahdollisuus lukukauden tai -vuoden pituiseen opiskelijavaihtoon toisessa ammattikorkeakoulussa.

Suunnitellussa kolmannessa vaiheessa ammattikorkeakoulut toteuttavat tutkinto-ohjelmien välisiä yhteisiä opintopolkuja, joista ensimmäiset alakohtaiset kokeilut ovat

• Laurean ja Metropolian sosiaali- ja terveysalan opintopolkujen yhdistelmät
  • Haaga-Helian ja Laurean matkailu- ravitsemisalan opintopolkujen yhdistelmät
  • kaikkien kolmen liiketalouden opintopolkujen yhdistelmät.

- Pitkän tähtäimen tavoitteena on opiskelijoiden vapaa liikkuvuus vuoteen 2020 mennessä. Silloin opiskelijamme voivat rakentaa koko tutkintonsa Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian tarjonnasta. Näin pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen yhteistyö synnyttää työelämään uudenlaista osaamista ja vahvistaa kokeiluun perustuvaa toimintakulttuuria ilman raskaita rakenteellisia muutoksia, sanovat ammattikorkeakoulujen rehtori, toimitusjohtaja Teemu Kokko Haaga-Heliasta, Jouni Koski Laureasta ja Riitta Konkola Metropoliasta.

Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia ovat muodostaneet strategisen liittouman, jonka liittoumasopimus allekirjoitetaan syksyllä. Tavoitteena on yhteistyön vahvistaminen kunkin oman profiilin pohjalta valituilla yhteistyöalueilla. Liittouman keskeisiä yhteistyöalueita ovat koulutusvienti, opiskelijoiden opintomahdollisuuksien lisääminen, yrittäjyyden edistäminen, koulutuksen digitalisointi, metropolialueen korkeakoulu/yliopisto- ja oppilaitosyhteystyön suunnitelmallinen kehittäminen, toiminnallisen ja taloudellisen tehokkuuden lisääminen sekä kansainvälisesti kilpaillun rahoituksen kasvattaminen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.

Käytännössä yhteistyö toteutuu seitsemässä hankkeessa, joista opiskelijaliikkuvuuden edistämiseen painottuva Green Card on yksi.

Lue lisää metropolialueen ammattikorkeakoulujen yhteistyöstä.

Viimeksi muokattu 8.9.2016 9:42