Esittelyssä Teknologialainaamo

Syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana Hakunilan kirjastossa on ollut avoinna kaksi kertaa viikossa mystinen Teknologialainaamo, jota ovat pyörittäneet Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijat. Haastattelin kahta opiskelijaa selvittääkseni, keitä he ovat ja mitä he oikein tekevät.

Keitä olette ja mistä tulette?

Olen Ulla Hulkkonen Helsingistä, ja opiskelen Laurea ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi ensimmäistä vuotta.
Minä olen Aino Liljasto, alun perin Vantaalta, nykyinen espoolainen, ja olen toisen vuoden terveydenhoitajaopiskelija.

Teitä laurealaisia on näkynyt täällä Hakunilan kirjastossa pari kertaa viikossa Teknologialainaamon merkeissä esittelemässä hyvinvointiteknologiaa. Kertoisitteko lyhyesti, mitä ihmettä sellainen teknologia on?

Ulla ja Aino: Hyvinvointiteknologia on arjessa helpottavaa, kaikenikäisten pärjäämistä edistävää teknologiaa.

Millaista Hakunilan kirjastossa on ollut käydä esittelemässä hyvinvointiteknologiaa?

Ulla: Se on ollut kivaa. Olen itsekin hyötynyt tästä, ja oppinut valtavasti itsekin millaisia mahdollisuuksia tällaisella teknologialla on, ja miten monipuolista se on.
Aino: Täällä on ollut kivaa ja rauhallista. Ikäihmiset ovat olleet kiinnostuneita tuotteista.

Mitkä tuotteet ovat herättäneet eniten kiinnostusta?

Ulla: Itseäni ovat kiinnostaneet pienikokoiset ja sirot paikantimet.
Aino: Ovisilmäkamera on kiinnostava, samoin ketä tahansa palvelevat GPS-paikantimet. Lääkekelloa voisi laajentaa kotihoitoon.
Ulla ja Aino: Asiakkaat ovat eniten kyselleet ovisilmäkamerasta, se on herättänyt uteliaisuutta, miten toimii. Myös kuuloapuvälineista on kyselty, mutta valitettavasti niitä ei ole ollut esillä Hakunilan Teknologialainaamossa. Lääkekelloista on kyselty myös ja asiakkaat ovat kertoilleet omia kokemuksiaan esimerkiksi Doro-puhelimista.

Mistä tuotteista saa lisätietoja?

Tietysti Teknologialainaamossa työskenteleviltä, myös Teknologialainaamon Facebook-sivuilta ja ylipäätään Internetistä.

Teknologialainaamo jatkaa Hakunilan kirjastossa syksyllä 2016. Teknologialainaamon tuotteita voi lainata omalla kirjastokortilla kotona kokeiltavaksi. Hakunilan kirjastossa on lainattavana muun muassa verenpainemittareita, kävelysauvoja, suurennuslasi ja lääkekello.

Viimeksi muokattu 24.10.2016 11:40