Elvytyskoulutusta lukiolaisille: nopea toiminta voi pelastaa hengen

​Tiedätkö, mikä on monen kauppakeskuksen, huoltoaseman tai julkisen kiinteistön aulasta löytyvä, vihreällä sydäntä kuvaavalla opastekilvellä varustettu defibrillaattori? Tämä laite voi pelastaa sinun tai läheisesi hengen, kunhan vain siihen tartutaan riittävän nopeasti.

Defibrillaattori eli ”deffa” on laite, joka voi auttaa sydämen pysäyttävän rytmihäiriön sattuessa. Nykyaikaisten, puoliautomaattisten deffojen avulla maallikkokin voi auttaa sydänpysähdyksen saanutta henkilöä. Tärkeää on, että deffa on riittävän nopeasti saatavilla ja sitä käytetään, sillä sydämen käynnistävä hoito tulisi aloittaa viimeistään viiden minuutin sisällä sydänpysähdyksestä.

Lohja näyttää mallia

Lohjalla maallikkoelvytyksen tärkeys on tiedostettu. Syksystä 2016 lähtien käynnissä onkin ollut Lohjan kaupungin, terveyskeskuksen, HUSin ja Laurean yhteishanke, jossa on kartoitettu olemassa olevien defibrillaattoreiden sijainnit, kannustettu yrityksiä ja muita toimijoita hankkimaan laitteita sekä koulutettu kaupunkilaisia niiden käyttöön. Lähimmän deffan sijainnin voi jokainen tarkistaa defi.fi -verkkosivuilta, johon on kerätty tieto kaikista Suomen rekisteröidyistä laitteista.

Hankkeen tekemä työ on tuottanut tulosta. Toukokuuhun mennessä defibrillaattoreiden määrä oli Lohjalla kasvanut kolmesta 26:een ja Laurean sairaanhoitajaopiskelijoiden toimesta maallikkoelvytystä oli koulutettu kaikille Lohjan yli 550 8-luokkalaiselle. Loppuvuoden aikana hanke saa jatkoa ja seuraavaksi koulutuksia järjestetään Lohjan lukion opettajille ja opiskelijoille sekä useiden peruskoulujen opettajille.

”Riittävän kovaa ja riittävän nopeasti”

Syksyn ensimmäinen koulutuspäivä järjestettiin torstaina 9. marraskuuta Lohjan lukiossa, jolloin vuorossa oli noin 30 lukion opettajaa sekä kolme terveystiedon opiskelijaryhmää. Sairaanhoitajaopiskelijoiden pitämillä kolmella rastilla opiskelijat pääsivät käytännössä kokeilemaan tajuttoman henkilön kääntämistä kylkiasentoon, paineluelvytystä sekä itse defibrillaattori-laitteen käyttöä.

- Tämän päivän koulutuksesta jäi erityisesti mieleen se, että elvytettäessä pitää painaa riittävän kovaa ja riittävän nopeaan tahtiin. Ei saa pelätä, vaikka luita murtuisi, kuvailevat lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat Inka, Nora, Noora ja Joonas.

Defibrillaattori oli lukiolaisille tuttu näky muun muassa kauppakeskuksen käytävältä ja he ovat voimistelu- ja VPK-harrastusten kautta päässeet kerran aikaisemminkin harjoittelemaan laitteen käyttöä.

- Tämän toisen koulutuksen jälkeen on paljon varmempi olo ja nyt varmasti uskaltaisi tarttua laitteeseen, jos sellainen tilanne tulisi eteen, lukiolaiset vakuuttavat.

Elvytys aloitettava välittömästi

Toista vuottaan sairaanhoitajaksi Lohjalla opiskeleva Jarkko Vartiainen oli yksi torstain koulutusta pitäneistä opiskelijoista. Jarkon rastilla harjoiteltiin paineluelvytystä ja oppi meni hänen mukaansa hyvin perille niin lukion opettajille kuin opiskelijoillekin.

- Kaikkein tärkeintä elvytyksessä on minun mielestäni mennä heti auttamaan, jos näkee ihmisen elottomana maassa, Jarkko ohjeistaa.
- Kaikki viive - oli se sitten sekunteja tai minuutteja - on aina ihmisen pelastumisen kannalta kriittistä.

Itse elvytyksessä Vartiaisen mukaan tärkeää on muistaa riittävä painelusyvyys. Defibrillaattorin käyttöä ei myöskään kannata pelätä, sillä nykyaikaisten laitteiden kanssa ei voi satuttaa itseään tai potilasta.

- Laite neuvoo ääniohjeilla, mitä missäkin vaiheessa pitää tehdä. Rohkeasti vain pitää avata pakkaus ja seurata laitteen antamia ohjeita.

Viimeksi muokattu 7.12.2017 11:04

​Lukiolaiset pääsivät kokeilemaan deffa-laitteen käyttöä harjoitusnukeilla.