Digitaalisten palvelujen testaaminen ja kehittäminen kiinnostaa nuoria

​Laurean, Haaga-Helian ja Metropolian yhteisessä Uudenmaan liiton tukemassa Digisti Fiksu -hankkeessa on syksyn aikana haastateltu 114 nuorta. Haastateltavien ikä on 8-24 vuotta ja valtaosa heistä nuoria aikuisia. Pääasiassa haastateltavat asuvat pääkaupunkiseudulla, mutta joitain haastateltavia oli mukana Joensuuta ja Kuhmoa myöten.

Tulosten perusteella nuoret ovat kokeneita digitaalisten välineiden ja alustojen käyttäjiä, mutta heidän käyttökokemuksiinsa liittyy myös haasteita. Ongelmia on niin sivujen ja internet-yhteyden teknisen toimivuuden kuin niiden käytettävyyden ja sisältöjen osalta. Haastatteluissa palvelujen toimivuutta koskevat kommentit koskivat ennen kaikkea Internet-yhteyttä, sivujen kaatumista ja ohjelmistojen toimivuutta yleisesti. Varsin monet moittivat myös sivujen käytettävyyttä. Tieto oli sivustoilta vaikeasti löydettävissä ja hakupolut varsin monimutkaisia.

”Tekniset ongelmat, sivujen ruuhkautuminen, salasanojen ja tunnistetietojen unohtuminen tai katoaminen, sähköpostissa postien katoaminen roskapostin joukkoon ovat ongelma.”

Nuoret osoittivat olevansa innokkaita ja halukkaita kehittämään heille kohdistettavia palveluita. Vastaajista vajaa kolmannes ilmoitti olevansa kiinnostunut tällaisesta yhteistyöstä.

”Sähköiset palvelut kannattaa aina ehdottomasti testata jollain koeryhmällä ja voisin kuvitella tällaiseen ihan mielellään osallistuvani.”

Olisiko tässä uusi väylä nuorten yhteiskunnalliseen osallistumiseen? Tarvitsemmeko uusia tapoja kansalaislähtöiseen kehittämiseen?

Viimeksi muokattu 2.12.2016 14:46