Kehittämö toimii yrittäjien kohtaamispaikkana

​Kehittämö-tilasta kuka tahansa voi vuokrata pöytäpaikkoja työskentelyyn. Tila toimii myös yrittäjien kohtaamispaikkana, jossa on mahdollista järjestää pieniä tilaisuuksia ja tapaamisia erinomaisten kulkuyhteyksien äärellä. Kehittämö edistää uusien kontaktien luomista ja mahdollistaa yhteistyön opiskelijoiden sekä muiden yritysten kanssa.

Kehittämö sijaitsee aivan Tikkurilan matkakeskuksen vieressä, Laurean Tikkurilan kampuksen kulmassa osoitteessa Ratatie 22. Keskeisen sijainnin lisäksi Kehittämö tarjoaa tilan vuokraajille mahdollisuuden hankkia Laurealta markkinointi- ja viestintämateriaalien tuotantopalveluja sekä hyödyntää kampuksen tiloja ja ravintolapalveluja. Tämän lisäksi Kehittämön sijainti Tikkurilan kampuksen yhteydessä mahdollistaa erilaiset projektit ja kehittämishankkeet Laurean opiskelijoiden kanssa.

- Kehittämö eroaa muista vuokratiloista siinä, että se tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tehdä yhteistyötä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat tuovat erilaisia näkökulmia ja heidän kanssaan on hyvä pallotella ideoita. Opiskelijoille yhteistyö yritysten kanssa puolestaan tarjoaa mahdollisuuden tutustua yrittäjän työhön käytännössä, pohtii Laurean lehtori Marilla Kortesalmi.

Tällä hetkellä Kehittämössä toimii kolme eri yritystä ja organisaatiota: City-sateenvarjoja tarjoava Abrella, visuaalinen muotoilutoimisto Pupu Design sekä Kansalaisareenan koordinoima Jeesaan–hanke.

Abrella lainaa kaupunkilaisille sateenvarjoja

Sadealue, Abrella Oy, on aloittanut toimintansa toukokuussa 2017. Abrella toi Suomeen uudenlaisen City-sateenvarjojärjestelmän, joka tarjoaa kaupunkilaisille sateenvarjoja lainaksi helposti ja ilman erillistä maksua tai rekisteröintiä.

- Meidän tavoitteena on tehdä kaupungeista parempi paikka sateisina päivinä, toteaa Abrellan toimitusjohtaja Andrei Smirnov.

Yrityksille Abrella tarjoaa mahdollisuuden uudenlaiseen ja myönteiseen tapaan näkyä katukuvassa painattamalla yrityksen mainoksen sateenvarjoihin. Palvelun konsepti on saanut alkunsa Tanskassa neljä vuotta sitten ja on levinnyt sieltä jo Irlantiin, Norjaan, Ruotsiin ja Sveitsiin. Lokakuussa 2018 konsepti on tarkoitus lanseerata Vantaalla, Tikkurilassa.

Abrella on jo aloittanut yhteistyön Laurean opiskelijoiden kanssa asiakaspotentiaalia kartoittavassa projektissa, jossa opiskelijat tekevät taloussuunnitelmia yrityksille.

- Haluan tukea opiskelijoita esittelemällä heille yrityselämää.  Toimin yksityisyrittäjänä, joten on aina hyvä ja suuri etu saada asioihin myös eri näkökulmia. Opiskelijat suhtautuvat trendeihin herkemmin ja uskon, että opiskelijoilta saadaan trendikkäitä ideoita. He ovat myös aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja verkossa ja heidän kaveripiirinsä on laaja, pohtii Andrei.

Kuva 1. Andrei Smirnov, Abrella Suomi

Pupu Design on Kehittämön tuorein vuokralainen

Pupu Design on visuaalinen muotoilutoimisto, joka suunnittelee kaikkea yritysgrafiikasta verkkosivuihin. Samuli Lahtinen tarjoaa Pupu Designissa graafisen suunnittelun palveluita ja on nyt myös laajentanut toimintaansa palvelumuotoiluun. Pupu Design aloitti Kehittämön vuokralaisena 1.9.

Samulille yksi syy lähteä mukaan vuokralaiseksi Kehittämöön oli synergiaetu, eli mahdollisuus tehdä yhteistyötä muiden Kehittämössä toimivien yrittäjien sekä opiskelijoiden kanssa.

- Minulle ehdoton plussa on myös paikan rauhallisuus kotioloihin verrattuna ja tämä sijainti on erinomainen. Minulla on 20 minuutin kävelymatka toimistolle, Samuli kertoo.

Kuva 2. Samuli Lahtinen, Pupu Design

Jeesaan–hanke innostaa nuoria mukaan vapaaehtoistyöhön

Jeesaan – nuori vapaaehtoistoiminnassa on Kansalaisareena ry:n koordinoima hanke, jonka tavoitteena on innostaa nuoria ja opiskelijoita mukaan vapaaehtoistyöhön. Hankeen pilottivaihe toteutetaan Vantaalla ja siihen osallistuu useita vantaalaisia järjestöjä ja oppilaitoksia, muun muassa Tikkurilan lukio, Sotungin lukio ja Vantaan ammattiopisto Varia.

Hankkeen aikana toisen asteen oppilaitoksissa järjestetään vapaaehtoistoiminnan koulutuksia, ja opiskelijat voivat kokeilla vapaaehtoistyötä osana opintojaan. Järjestöjen ja kunnallisten toimijoiden kanssa puolestaan kehitetään erityisesti nuorille suunnattua vapaaehtoistoimintaa. Hankkeen tavoitteena on pilotoida, miten vapaaehtoistyö voidaan tuoda osaksi toisen asteen opintoja ja kannustaa opiskelijoita tunnistamaan vapaaehtoistoiminnassa kertyvä osaaminen.

Kansalaisareenan keskustoimisto sijaitsee Pasilassa, mutta Jeesaan-hankkeella oli tarve löytää toimistotilaa Vantaalta yhteistyökumppaneiden läheltä. Tähän Kehittämön sijainti Vantaalla hyvien liikenneyhteyksien varrella sopi loistavasti. Jeesaan -hanke tarjoaa myös Laurean opiskelijoille harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja. Lisäksi he tekevät yhteistyötä vapaaehtoistoimintaa ja vapaaehtoistyöprojekteja koordinoivien opettajien kanssa. Yhteistyö on lähtenyt käyntiin visuaalista ilmettä ja markkinointia suunnittelevalla projektilla.

- Lähdemme mielellämme kehittämään erilaisia projekteja opiskelijoiden kanssa ja innovoimme yhdessä uutta, kertovat Jeesaan –hankkeen projektikoordinaattorit Heli Lumiaro sekä Aino Kostiainen.

Kuva 3.  Heli Lumiaro ja Aino Kostiainen, Jeesaan hanke

Viimeksi muokattu 21.9.2017 15:30

Kehittämön työtila on yhteiskehittämisen avoin työtila, josta voi vuokrata pöytäpaikkoja työskentelyyn.