Asiaa yrittäjyydestä

​Yrittäjyys on tänä päivänä houkutteleva vaihtoehto yhä useammalle suomalaiselle - myös opiskelijoille. Millaisia ominaisuuksia yrittäjältä vaaditaan ja mitä jokainen meistä voisi oppia yrittäjyydestä menestyneiltä yrittäjiltä? Muun muassa näihin kysymyksiin saatiin vastauksia Hyvinkään kampuksella keskiviikkona 15.3. pidetyssä Yrittäjyys- ja työelämäpäivässä.

Yrittäjyys ei aina kuitenkaan tarkoita oman yrityksen perustamista, muistutti päivän ensimmäinen puhujavieras, Vihainen Talouspäällikkö -tilitoimiston toimitusjohtaja Juha-Matti Sivula:

- Kaikista meistä ei tule - eikä tarvitsekaan tulla - yrittäjiä, mutta tosiasia on, että tulevaisuudessa ”perinteisten” työpaikkojen määrä tulee vähenemään. Tämä tarkoittaa, että yhä useampi tulee työskentelemään joko yrittäjänä tai yrittäjämäisessä työssä, Sivula sanoi.

Palautetta yritysideasta tutuilta

Juha-Matti Sivula perusti Vihainen Talouspäällikkö -tilitoimiston vajaa kuusi vuotta sitten ja tällä hetkellä Riihimäellä, Lopella ja Vihdissä toimiva yritys työllistää 14 henkeä. Paitsi että hän toimii itse yrittäjänä, toimitusjohtaja Sivula tekee myös tilitoimiston arjessa päivittäin töitä erilaisten yritysten ja yrittäjien kanssa.

Yrittäjäksi aikovia opiskelijoita Sivula neuvoi hyödyntämään verkostojaan niin koulussa kuin koulun ulkopuolella:

- Nykyiset opiskelijatoverit muodostavat arvokkaan verkoston nyt ja tulevaisuudessa. Niiden joukosta löytyy paitsi monta asiakasta, mutta he myös tuntevat edelleen monta mahdollista asiakasta, Sivula sanoi.
- Erittäin tärkeää yrittäjyyden alkutaipaleella on myös kertoa omasta ideastaan mahdollisimman monelle ihmiselle: kavereille, sukulaisille, toisille yrittäjille. Heiltä saat arvokasta palautetta ideastasi; mikä toimii, mikä ei - ja ennen kaikkea miksi ei toimi.

Sivulan esityksen päätteeksi selvisi myös, mistä hänen yrityksensä on saanut nimensä.

- Aikaisemmin työuralla olisin silloisessa yrityksessä kaivannut ”vihaista” tilitoimistoa - sellaista, joka olisi ollut kiinnostunut yrityksestä ja katsonut meidän perään. Tämän haluamme nyt tehdä omassa tilitoimistossa eri tavalla, hän kertoi.
- Ja toki yrityksemme nimi jää helposti ihmisten mieleen, mikä on tärkeää, Sivula jatkoi.

Verkostot avuksi

Toinen Hyvinkään Yrittäjyys- ja työelämäpäivän mielenkiintoisista yrittäjävieraista oli sarjayrittäjä Ilkka Lavas. Hän aloitti yrittäjäuransa jo 17-vuotiaana tekemällä verkkosivuja ja on sen jälkeen tehnyt töitä lukuisten media- ja digimarkkinointiyritysten kanssa.

Vuonna 2012 Lavas osti vaikeuksiin ajautuneen City-lehden ja käänsi yrityksen kurssin. Muutamaa vuotta myöhemmin yritys valittiin Euroopan nopeimmin kasvaneiden yritysten joukkoon.

Aivan kuten Vihaisen Talouspäällikön Sivula myös Ilkka Lavas korosti puheenvuorossaan verkostojen merkitystä yrittäjyydessä:

- Olen matkan varrella päässyt tutustumaan lukuisiin mahtaviin tyyppeihin. Nyt, jos katsot ihmisiä ympärilläsi, et voi tietää, mihin he ovat vaikkapa seitsemän vuoden päästä päätyneet, hän totesi.

Yksi vinkki Lavaksen menestysreseptissä on ollut myös lähteä ulos toimistosta juttelemaan asiakkaiden kanssa; mitä he ovat mieltä tuotteesta, mitä voisi tehdä paremmin. Lean-ajattelun periaatteita noudattaen Lavas myös kannustaa kokeilemaan rohkeasti uusia ideoita.

- Ideoita pitää testata aikaisessa vaiheessa eikä odottaa, että ne on saatu hiottua täydellisiksi. Toinen periaate on ”state of eternal beta” eli koko ajan pitää kuunnella kehitysehdotuksia, hän listasi.

Liiketalouden opiskelijoiden järjestämästä Yrittäjyys- ja työelämäpäivä on tullut Hyvinkäällä jo jokakeväinen perinne. Viime vuonna puheenaiheena oli muun muassa robotiikka ja edellisenä vuonna tapahtumassa vieraili Slushista tuttu Miki Kuusi.

Viimeksi muokattu 16.3.2017 14:52

Sarjayrittäjä Ilkka Lavas Hyvinkään Yrittäjyys- ja työelämäpäivässä.